onsdag 21. januar 2009

I sjokk



De siste ukene har vi hatt en solid opprydning her hos oss. I den forbindelse tok jeg en beslutning om at det gamle stereoanlegget skulle flytte til de evige stereoanleggjaktmarker. For hundre år siden pleide min sønn å putte skivene sine i kasettspilleren (les:brødristeren) og tilslutt pleide han å spole sine egne små fingre inni der. Den lille karen tok livet av både kasettspiller og cd-spiller, som dermed har vært ubrukelig siden 1993.



Nå kan man jo lure litt på hvordan det er mulig å ha et ubrukelig annlegg stående i 15 (!) år i stuen. Men det er faktisk mulig. Man pusser bare støv av det en gang i blant, og ellers blir det et tilgjengelig leketøy for alle små gjester med knappedilla. Forrige helg var det endelig kroken på døren for ubrukelig stereoannlegg, og det var bare herlig. Helt til Emmelinemannen begynte en foruroligende HIFI-surfing på nett....



For å gjøre historien kort: I dag ringte det på døren, og inn trampet to menn med den ene gigantkassen etter den andre. Her var det bestilt en enorm flatskjerm med et formidabelt stereoannlegg. Du snakker meg om at noen bestiller et kjøkken fra Ikea sånn uten forvarsel, men det trenger vi jo! Gigantisk flatskjerm med suuuper-roooufer-bass-aktige høytalere trenger vi IKKE!


Jeg kjenner et par der mannen kom hjem med en diger seilbåt på tilhenger. Dette skjedde dagen før sommerferien, og skulle liksom være overraskelse til konen. Hun ble så rasende at hun kjørte rett til byens båtbutikk og ba om den største gummibåten som kunne fraktes på takgrinden. Heldigvis hadde hun et ubrukt kredittkort som hun betalte med;) Så kjørte hun hjem igjen med gummibåten på taket, og forklarte mannen at DENNE båten var den eneste hun hadde til hensikt å reise til sjøs med.



På mystisk måte er det akkurat denne historien som renner meg i hu, her jeg sitter innimellom alle kartongene. Emmeline -som i kjærlighetens ånd har latt sin bedre halvdel ha et stygt termometer til kr 16,90 hengende i stuen. Et termometer som bare blir BARNEMATEN i forhold til de prydmøblene som i dette øyeblikk pakkes ut. Jeg lurer på om det er mulig å bestille en container med rosemønstrede puter direkte fra Danmark på kreditt? -Eller kanskje bare et splitter nytt høyglanspolert svart piano. Levert på døren av fire glade menn med bæreseler?



Inspirasjonsbilder med lekre malte gulv er hentet fra Tine K Home. Tine er trolig gift med en sånn økologisk type som er i mot fjernsynets uheldige påvirkning på sinnet. Derfor lever de i et tv-fritt og harmonisk hjem med nymalte gulv! Heldige jente!

53 kommentarer:

Bea sa...

Ikke rart du er i sjokk. :o)

Det er jo dessverre slik at menn kommer fra en annen planet enn oss. Det er nok derfor de ofte skal ha det som er nyest og størst på markedet. Men dessverre passer ikke dette bestandig inn i det hjemmet vi kvinner prøver å skape...


Klem fra Bea

Bette sa...

Ha-ha-ha!! At han turde,tenker jeg!!!! Ja,du får skaffe deg en container med blomstrete puter!!!
Vi og har et MONSTER av et anlegg,men heldigvis i kjellerstuen,eller gutterommet som jeg kaller det,og der kan jeg fint bare lukke døren igjen og late som om det ikke eksisterer!!
Lykke til!!!

-Bette-

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Neiiiiii, stakkars deg hi hi.

Du må skaffe deg en gjestehytte i hagen til sånt tull og "husafyll" som stereoanlegg, gitarer,forsterkerer og mikrofoner og annet møkk, ;o)
Bedre å bruke pengene til en hvitmalt hytte tenker jeg, enn et containerlass med puter...hytten gir mye glede skal jeg si deg ha ha ha.......plantasjen next, de leier ut tilhengere ;O)
Klem

Lisemoren sa...

En ting er i hvertfall sikkert, dere kan umulig ha det kjedelig lenge om gangen. Skjønner godt at du er i sjokk. Det blir sikkert fint når det kommer opp.

Det var lekre bilder fra et lekkert hjem du viser i dag. Skulle gjerne hatt den ryddige og romslige gangen ja. Ellers så har jo jeg en mistanke om at de har en tv på lur i det store høyskapet på det ene bildet : )

Rosa sa...

hahahah, seier som Bette - at han tør! Slike avgjerdsler hadde me måtta teke opp fleire gonger i familieråd i rosaheimen, om det nokonsinne ville blitt eit tema. Men altså, alt slikt utstyr TRENG jo ikkje vere stygt, då.... Det spørs vel kor god smak emmelinemannen har, når han plukka det ut (og kor lyst han hadde til å provosere sin bedre halvdel endå eit hakk)

Eg gler meg til fortsetjinga ;)

mali-mo sa...

URK. Sender deg en god dose ektefølt medlidenhet herfra. Er nok ikke så mye å gjre med det vel, annet enn å vente på at tiden skal gjøre deg "blind", du vet, hvis man er omgitt av noe man ikke liker lenge nok så merkes det (nesten) ikke tilslutt....

Mannen i dette huset har foreløbig bare KIKKER (med vått blik riktignok) på sånne super-rufer-dufer greier, men det har stoppet der. Og siden vi bruker alle pengene våre på hus for tiden, så kommer nok ikke monster-høyttaler drømmen innenfor dørene her med det første iallfall. Lucky me.

Kan du tipse meg om gulvmalingsmerket du har valgt til gangen? jeg har brukt nytt system med vanntynnet gulvmaling til lillemalirommet men er litt i tvil om holdbarheten i spisestuen. Mulig løsemidler er å foretrekke? Du har erfaringen...?

Bo med Lena sa...

Hi hi..stakkars deg!!

Jeg har jo snakket med Tine flere ganger...og joda det stemmer... hun ser svært sjelden på tv. Nå vet ikke jeg om Jacob er økologisk (nå høres det ut som om vi er omgangsvenner.. noe vi ikke er, men hun er en hyggelig jente som forteller mye om seg selv..på kort tid...samtidig som hun skriver ordre så blekket spruter og jeg blir blakk) men det sier kanskje litt om mannen når han også jobber i Tine K...

Det er nok ikke håndball-VM som står først på kveldens høydepunkter der nei.

Bdicte sa...

Haha! Jeg må le av historien din her! Både av din fortvilelse og dine bekjente...:)

Din mann lever kanskje etter uttrykket; bedre å be om tilgivelse enn tillatelse..?
Jeg ønsker dere i allefall lykke til med monsteret:)

Klem.

Anita sa...

Ha,ha begynner du å miste kontrollen på han Emmeline? Først termometer,så tv og styr. Hva blir det neste??
Skjønner godt frustrasjonen din.

Anneli sa...

Hihihi (:
Ja du kan få det sagt!
Sånn er det,
"hvis man gir dem en finger
tar de hele armen"!
(et ordtak vi bruker her)

Håper dere får en koselig helg..
Klem <3

Jannicke sa...

Hva er det med menn og eletriske duppeditter??? Kan noen forklare? Vel, jeg lider med deg... Her i huset har vi også ALT for mange stygge svarte ting som gir fra seg ALT for mye lyd ;o(..
Trøst deg med at du har mange "søstre" i samme båt!
Klem ;o) :o)

Min Still By Maia sa...

Vil bare fortelle deg at jeg liker bloggen din utroooolig godt. Du skriver så bra og viser alltid vakre inspirasjonsbilder. Lykke til med det nye anlegget ;-) KLEM

Elin Osa Søreng sa...

Hehe, jeg er enig med deg om at sånne monster- apparater ikke burde være innendørs. Strålinger er en ting, men da er det jo bare å kjøpe seg lekre telysestaker av rosenkvarts, og sette de i nærheten- så tar de imot strålinger vi ellers ville fått. Iallefall endel av dem... Dessverre får ikke rosenkvartsen monstrene til å forsvinne da. Så du får ha lykke til, håper du beholder håret (les: at du ikke river av deg håret!)

Henndismyra sa...

Jeg sitter her å ler...jeg føler med deg!-og har min manns Shoppingstunt for noen sommre tilbake friskt i minne. Han kjøpte en gressklipper-traktor (vi har endel mål å klippe på landstedet vårt). Det har jo vist seg i etterkant at den var verd hver krone, men der og da....jeg har ikke ord for det...!!!!

Anonym sa...

Å fy flate....

Stakkars deg, jeg vet akkurat hvordan det føles!!

Håper du har gipsvegger og at han Emmelinemannen, ikke finner feste for monstret og må levere det tilbake!!!!

Ja,ja.. du får ha en fin dag:o))

Klaffen sa...

Ehh... oj! Det var ikke bra, og jeg føler med deg! Nesten så man får lyst til å bestille fly billett og komme deg til unnsetning!men vet du hva vennen... det rare er at vi jenter er utrolig tilpasnings dyktige! Om noen uker er til og med DU blitt vant med massakeren i stua, og tenker at da skal jeg jammen kjøpe meg noe annet - som plaster på såret! Hi hi hi.Kanksje vi i Blogglandia skulle hatt en container dugnadsdag hos deg, og bare pakket opp pute på pute og Green Gate varere?! klem til deg lille venn

Anna sa...

Hohohoho, du er så god til å fortelle. Kjenner meg så godt igjen. Vi har monster tv med tilhørende monster høytaler, forsterkerbokser, PS3, fjernkontrollere, ledninger hit og dit og OVERALT! *grøss*
Har klart å få ned høytalerstr fra 2 stk Giga-giga (120 cm høye) og ned til fem (!) 30 cm høye. Huff – men har sagt at den dagen vi kjøper hus skal alt dette ned i kjelleren! Så skal han få eget rom han kan få styre selv (med litt hjelp selvsagt … hihi)

Anna

Two sa...

Hi hi, sit og ler mens eg les om di oppleving! Ein ting er sikkert,...det bur 2 kreative sjeler i huset ditt, men på kvar sitt vis då. No spørst det berre om du har meir i vente! Følger spent med videre.PS.Eit lite tips mot den nye kjempeskjermen,...du kan kanskje sy ei fin gardin til som du kan trekke foran???

Frau Putz sa...

Hej Emmeline
Jeg holder med dig... de fleste anlæg er stygge og sorte og skal gemmes langt væk i store, hvidmalede skabe. Så jeg føler med dig - men her er et lille råd:
I stedet for at fokusere på det forfærdelige ved det ækle anlæg skal du købe dig nogle fantastiske CD'er med noget musik DU elsker - og så skal du skrue vældig højt op på volumenknappen OG FESTE!
Når man skal gøre rent og støvsuge hjælper det virkelig på humøret at høre musik vældig højt - og det kan vel med tiden få dig til at hade anlægget mindre - omend du nok ikke kommer til at elske det.
God fornøjelse.

☆Therese sa...

Skjønner at du er i sjokk !!! ;o)

Har selv en sambo som er på jakt etter det ultimate TV og stereoanlegget..... Det har ikke kommet i hus ennå, men jeg vet det nærmer seg og ifølge ham har jeg ikke noe jeg skulle ha sakt vedr akkurat dette :| Tror jeg har klart å argumentere såpass godt at jeg slipper en 50", men alikevel...
Lykke til videre med anglegg og tv, vi får drømme litt om Tine K hjemmet så lenge.
Klem

Verkstedet sa...

Monstre i stua er ikke pent!!!!!

Rart at menn ikke ser dette, har en erfaring med monsterhøytalere som jeg har slitt med i snart 12 år. Snart maler jeg de hvite og setter på småblomstrete front - grrrr...

Det ligger en Award til deg på siden min =)

Klem

BO sa...

Hehehehhehehehhehehehehe! Ser for meg traileren!!! Hahaahahahah!
Du må hiva ut leigebuaren og plassera mann med flatskjerm der!!! Einaste løysing som eg kan sjå i mi glaskule... :-)

Lappesola sa...

Uffa meg!

Unknown sa...

For en herlig blogg!
Jeg lo meg hjertelig igjennom humor og alvor (menns duppeditter som de drar i hus). Selv er jeg så ny (og jeg vet ikke om jeg orker fikse så mye på min hittil ekstremt beskjedne side) i dette, at jeg mest leter og titter her og der.
Her kommer jeg til å følge med videre ~ nydelig og morsomt intelligent.
Nanni

Anonym sa...

velkommen i klubben:)her har vi 40 tommers flatskjerm, det ble kjøpt til fotball vm!! for noen år siden, nå fant han plutselig ut at vi (han)trenger større tv p.g.a avstanden i stuen, det mor gjorde da var å sette salongen nærmere, mye enklere og billigere:)(40 tommeren ville han ha på soverommet!!!! mannfolk.:)vi har også 4 stk høytalere i stuen, det er et større probl.HULK,kan jo håpe på at småfingre gjør litt hærverk omen stund:)små innebygde høytalere hasse gjort seg. Anita

Mia sa...

Usch da och jag som blev sur när gubben kom och sa att han køpt ny tv till hytta.....jag tyckte den gamla var helt ok.....
Men du klarar bara å skriva så bra...klart du må køpa några puter...eller några fina cd skiver med bra musik.....som kanske inte gubben tycker helt om......
Mia

Smilla sa...

Vanskelig å kombinere hjemmekoselig, elegant interiør med stygge elektroniske duppedingser ja.. Hvor ble den gode gamle tv-stuen av??(gjerne plassert i kjelleren med teracottafliser på gulvet..)
Full forståelse for behov for motreaksjon, men kanskje dere nå ligger i en uavklart uavgjort? Ref. kjøkkenbestillingen din i fjor :)

ENGEL sa...

jeg ler så jeg griner!for dette kan jo skje alle!!!ojojoj,jeg hadde nok ikke blitt særlig happy selv nei!

Unknown sa...

Kjenner problemet veldig godt! Rart med det, er mange av oss som har det sånn. Min samboer sa at han kjøpte de "minste" av de "beste" høyttalerne han ville ha. Merkelig det der, synes de var absolutt alt annet enn i nærheten av små. Sliter maksimalt med å finne ut av hvordan jeg skal få det beste mulig med de. Fikk virkelig lyst til å gråte da han skrudde de opp på veggen, heldigvis fant vi(jeg) en annen løsning:) Så ble veggen malt på nytt istedet:)

Er jo sånn at vi må jo la menn være menn innimellom også;)

Men må si jeg VIRKELIG føler med deg:) Ha en fin dag!

Klem Nina

Photo-Me-Life sa...

Hehe, du får tenke over hva du skal kjøpe, kanskje true han med 2 rosa svære sofaer?
Jeg vet ikke jeg, om jeg var samboer og han kom hjem med en diger svær svart sak hva jeg hadde sagt. Noen kameler må man svelge, men det er jo noen kameler som er så store at dem ikke kan bli svelgt.

Anne sa...

Kjenner meg bare så alt for godt igjen desverre!!!!!! Hadde det høytalermarerittet i fjor på denne tiden, og ennå kjenner jeg adrenalnet suse bare jeg tenker og ser dem!!! :-(((

Gry sa...

Jeg ler så tårenen triller! Takk skal du ha Emmeline for å servere en helt klassisk ekteskaps-diskusjon på en herlig humoristisk måte.

Fjordheim sa...

Ha, ha. Håper du klarer å komme på noe som matsjer det der.
Lykke til :)

Anonym sa...

Bonjour. Juste un petit mot pour vous dire que vous avez un très beau blog qui est très intéressant.

Vous pouvez me trouver sur ces deux blogs:

http://flotsdutemps.canalblog.com
et
http://mylife50.canalblog.com

. sa...

Han er modig Emmeline-mannen...
:O)

Bitteliten sa...

Du har mine dypeste medfølelser!!!

Jeg hadde blitt rasende!!! Når det er sakt, var den en lang kamp her i huset om å bli kvitt noen gigahøytalere... helt til mannen en dag hadde funnet nye drømmehøytalere, kom hjem med stjerner i øynene og dro frem to nesten like store høytalere som de vi hadde... Men med sort piano finish... jeg hadde visst vært enig i at vi trengte nye da... argh...

Ninas Drops sa...

Så utrolig herlig skrevet ...ha ha.ha
Har lest bloggen din noen ganger og skjønner at det termometeret er til bry ja...ha ha ..hi hi...Fantastisk hva menn kan få seg til å gjøre med ett hjem...Ledninger å greier...

Takk for de fine bildene du har vist. Herlig hjem..ååå.

Ha en fortsatt fin kveld der i stugu.
Fra Drops som droppet innom deg i kveld.

Prinsesse Elin sa...

HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA
Har naboen din,han nede i hagen blåst avsted??? Bind fast båten:O)
Jeg har betilt en brakke men det srørs om ikke høytalerne må henge på utsiden... ikke stor nok. HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA. Du får kjøpe decopage lim og en haug med green gate servietter og lime i vei på kanten av flat skjermen. :O)

micano sa...

hehe du skriver så morsomt!! :-)

Anonym sa...

Hei kjære gamle klassevenninne:O)

Har dumpet innom sidene dine noen ganger. Nydelige sider som (spesielt foto med utsikt) lokker frem hjemlengselen i meg.

Har ikke skrevet noe hos deg før, men i dag klarte jeg ikke å la være.... he, he...

Er selv gift med en "Hifi freak" så jeg vet veldig godt hvordan du har det. Kriteriet for å bygge hus sammen var en egen stue til tv, anlegg, STORE høytalere, basselement i sofaen for å få den rette stemningen og metervis med høytalerkabler....

Men eget rom er en god løsning som kan anbefales. Da kan rommet være så maskulint det bare vil og du kan bare lukke døren:O)

Klem fra Camilla

Anonym sa...

Veldig morsomt skrevet, igjen. Du greier nok dette med den humoren du har, og det er jo sånn at du ikke bor alene i huset - mulig han bare MÅTTE :)
Kanskje du kan passe på å bli kvitt termometeret nå?
Inger Johanne

Drømmen om en eplehage sa...

Du har min dypeste medfølelse!

Drømmen om en eplehage sa...

Og jeg gjentar meg selv:
BYGG GARASJE!

Tee of Vinnord Cottage sa...

oi da!!! o.O Se der ja.. det er slike dager jeg priser meg HELDIG for at jeg faktisk er singel (og de dagene er det ikke mange av....) og at det bare er MEG MEG MEG som bestemmer i Dragonfly Cottage, hva som får komme inn døren og bli, og hva som ikke en gang får prøve seg... Er glad i min duse sølvgrå lille tv som ikke gjør stort av seg... Men hey, inspirasjonsbildene var fantasiske... og historien om båten var hysterisk morsom!
Lykke til med .... innrettningen....

Anonym sa...

Ja dette var ett godt eksempel på åpen kommunikasjon i en familie.

Nina i Paradiset sa...

Lykkelig er jeg, fordi jeg ikke er den eneste med en sånn mann....
Heldigvis viser han såpass respekt at han skal skaffe en hvit tv da, for han skjønner at en diger tv med svart pianolakk, skiller seg vel mye ut i vår hvite stue!

;)

heidishemmeligheter sa...

De evige stereoanleggmarker... Den var god! Fikk meg til å huske at min 19-åring tok knekken på en DYR Bang&Olufsen-videospiller ved å stappe post-it-blokker, ispinner og kulepenner inni. Den gang var han bare 2 år altså:)
Du har å stri med du Emmeline, men deilig å ha en ektemann som har egen vilje! Nå blir liksom det stilige termometeret peanuts?

Needful Friends sa...

wow jeg er altsaa saa imponeret. hvilken dejligt hjem...

jeg kunne flytte ind lige med det samme saa fint er det ;O)

Skjæret vårt sa...

Hehe,de mannfolka er ikke alltid på samme planet som oss.
Ikke like lett å forstå hva de skal med alt det der tullet sitt:/
Her i huset er det grå,svarte og hvite ledninger over alt..Fra tak til gulv..Ikke akkurat nydelig!
Er så glad vi ikke har husdyr! Hadde jo vært rene brannfella,et gnag og hele huset står i fyr:o) hihi,men men,mannen har sagt han skal ordne det..så det blir artig å se om det skjer før han tar det ned for at vi en eller annen gang skal flytte:P
Ha en flott kveld,eller natt videre:)
Har forresten lagt deg til som en av bloggene jeg følger med på..Håper det er greit:)
Hilsen en "fersking"!

Emmeline sa...

Halloen anonym:
Ja det er sant og visst!!! Kanskje vi kan få et kurs i ÅPEN kommunikasjon hos deg---hvem du nå er???? Hehehehe!

Bouvbear sa...

..opplevde det samme for ett år siden selv..så nå har jeg bassboks(eller hva det heter) stort som ett bord..og høytalere i flere høyder..og ikke er de fine slanke modeller heller(som jeg har sett hos andre...hvor antagelig kvinnen i huset hadde mulighet for litt påvirkning)som du og jeg gikk glipp av..Hvorfor lages det ikke anlegg typ engelsk countrystil eller shabby...jeg er sikker på at Hifi hadde fått solgt dobbelt så mange anlegg..
Er ikke sikker på om jeg liker "surrraoun" synes lydene kommer fra de merkeligste steder i huset...får ikke fulgt med på filmen engang...får jeg må sjekke ut de rare lydene som kommer...he he..farmenmannen ler seg ihjel hver gang jeg lurer på en lyd...begynner jeg å bli gammel??

Maria Louise sa...

Jeg skal komme med Haispray dvd`n min jeg så kan vi se på flatskjerm sammen! Vi holder på med flyttelass...5 mnd til vi skal inn, men vi begynner nå. Snakk om å glede seg...Klem klem

Ingunn sa...

Jeg kjenner meg igjen. Vi fikk 50 tommer flatskjerm TV i januar. Heldigvis ble det ikke så stygt som jeg trodde. Og kjellerstuen fikk den nesten nye på 40 tommer. Fin blogg forresten.... Og morsomt skrevet.

Related Posts with Thumbnails