søndag 11. januar 2009

Kamp om plassen



I huset her foregår det for tiden en ørliten maktkamp. Emmelinemannen har nemlig ryddet kjellerbodene. Han har brukt masse tid til sortering og søppelkjøring. Nå har alle tingene fått en egen plass. Alt er merket og nummerert!

Jeg liker godt orden, men det er desverre dårlig med tellekanter og fargesorteringssystem hos meg. Jeg er mer typen som drukner i et klesras hver gang man åpner skapdørene. I det siste har jeg hatt så mye rot i skapet at klærne har blitt samlet i en kurv ved sengekanten. Jeg har benyttet en beskjeden del av garderoben for å si det sånn...


I går satte jeg i gang med et voldsomt sorteringsprosjekt på soverommet. Det viste seg at jeg hadde så mange puter og stoffrester at det fylte fire svarte søppelsekker. Så kommanderte jeg en av ungene ned i kjelleren for å plassere sekkene der nede. Barnet kom umiddelbart i retur. Det viser seg at Emmelinemannen har løpt ned i kjelleren og låst dørene til bodene i samme øyeblikk som jeg begynte å rydde. Det er liksom stengt for mitt rot. Har du hørt sånt sprøyt? Nå går jeg jeg rundt og funderer på om jeg skal knuse kjellerbodvinduet med en stein, og bare kaste posene inn den veien.



Mens jeg ryddet på soverommet i går sydde min søster et forheng til bokhyllen. Jeg smilte for meg selv med tanken på hvor fint det ville bli med en liten lykt og noen blomster på toppen av herligheten. Men den gang ei... I samme øyeblikk som jeg sto der i døren med blomstene, så hadde Emmelinemannen installert et GEDIGENT stereoannlegg på toppen av bokhyllen istedet. Som om ikke det er nok: Det svarte termometeret som han har montert midt i stuen er UMULIG å få løs. Etter stereoannlegg/søppelsekkdiskusjon har han nok skjønt at termometeret ligger tynt an. Derfor har han begynt med trusler om at han skal fjerne mine ting dersom termometeret blir fjernet.



Min mor sier med største selvfølgelighet at jeg bare må ta et brekkjern og brekke termometeret løs en morgen når Emmelinemannen har gått på jobb. Ja, det er vel lettere sagt enn gjort når brekkjernet er innelåst og nøkkelen er gjemt. Jeg tror heller at jeg skal leie en torpedo som kommer på døren og roper TERMOMETERET ELLER LIVET... Da skal nok pipen få en annen lyd. Da skal han få skjelve så mye i buksene at kjellerbodnøkkelen ramler ut av lommen, og stereoannlegget faller ned fra hyllen og blir ødelagt. HERLIG!

PS: Bildene er ganske riktig hentet fra gangen vår...Underveis... Nye knotter kom på plass i går. Ikke de knottene jeg hadde planlagt, men det er en annen historie. Flere bilder MED ruter på gulvet kommer nok etterhvert:)

46 kommentarer:

Anonym sa...

YEEES!!!!
De bildene gleder jeg meg til å se.

Huff, stakkars deg.. skjønner at du er frustrert over tingene tilstand.. ikke lett det der når gubbene plutselig skal ha likestilling i hjemmet;o))Hva vet de om orden forresten?? Utakknemlige mannfolk!!

PS! jeg kjenner en låsesmed, og dessuten kan du skru steroen på full guffe slik at høyttalerene sprenges!! Da tenker jeg du får plassen din tilbake. Termometret er verre med, der har jeg ingen løsning.

Håper du får en fin søndag, tross alt.

Trøsteklem fra meg.

Weißer Vintagezauber sa...

Hallo,also very nice pictures.A wonderful Sunday from,Elke.

Anita sa...

Såååå fint det blir! Også så godt å høre at det er flere steder enn hos meg at medaljen har en bakside;0) Desverre rydder nok ikke min mann noe særlig sted uten mye mas og kjas, men.... Sitter her og blogger litt i pausen min på jobb! Snar tferdig med en arbeidshelg og tre uker til neste!!! Jippi:0)) Ha en flott søndagh videre! klem!

Anonym sa...

Hei på deg :)...å for eit hærlig innlegg...du skriver så levande og artig..så eg set her og ler godt for meg sjølv. Ja,eg kjenner meg igjen når du fortel om mannen din som seier "kva med dine ting"...har høyrt x antall gonger her òg...:):)..."ja det tar tid og plass alt dette krukke-styret"

Nydelig kommode...synest det ser ut som du har det RYDDIG OVERALT eg :):):) ...uansett..du er flink og artig...har lagt deg til i blogglista mi :):)

Ha en superfin søndag :)
klem frå Johanne

Anita sa...

Du forresten!!! Den nydelige rose boksen i forrige innlegg er et GG??

Høytrykk sa...

Haha, nok en gang en artig historie om forskjellen mellom kvinner og menn. :)

Fine bilder!

Emmeline sa...

Hei Anita...

Ja det er Greengate. Gammel kolleksjon men ser den kommer tilbake i den nye sommerkolleksjonen gitt. Der er det bare sukkertøysfarger fra ende til annen. Kommer innom bloggen din og svarer der senere. Her er huset tomt for folk og da gjelder det å jobbe for harde livet;)

Unknown sa...

Jeg har sagt det før, inne hos mange blogg-damer: -disse mennene ser ikke ting riktig slik vi ser det! kan du skjønne det?
"Uff, æ skjønna ikkje kolles vi klara å samle så mykje rot" sier gemalen min, mens han egentlig mener MITT rot...

Anonym sa...

Du Emmeline, du Emmeline.
Kan du ikke ta et stearinlys å holde under termometeret ei stund slik at det blir overopphetet og ødelagt... Et ødelagt termometer er det vel ingen som ønsker å ha på veggen eller????? Fortsett kampen du. Det er så kjekt å lese bloggen din, har fått meg mang en god latter.
Hilsen Wenke som er bloggsnylter og titter innom minst en gang pr. dag.

krinkelkroken sa...

Ha ha skjønner dere har det festlig, måtte le her nå;)
Gangen blir hvertfall kjempefin, er imponert over skohyllene!
Jeg er et rotemenneske , og vet alt om klær som stappes inn i skap;)
Ha en fin søndag, gleder meg til fortsettelsen!

Anonym sa...

Er det et par ILSE- støvler som har entret det emmelinske hjem? ;) Ho,ho...

Klaffen sa...

Hi hi, du er rå på å skive det må jeg si :) Helt utrolig hva sånne menn får seg til å tro. Saken er at de taper jo, til slutt. Men noen ganger tar det lenger tid for å få de til å forstå at de faktsik igjen har tatt feil ;) Blir gøy å se bildene fra resten - uten termometer og stereo anlegg og med ruter? Stor søndags klem

Monicas sa...

Du verden...skikkelig røddemani..:)ja, det trengs et skippertak av og telll....syns gangen va kjempefin....

Rosa sa...

hihi, eg skjønar at berre temperaturen mellom Emmeline og hennar respektive halvdel burde vere nok til å gjere noko med det termometeret. Håpar de kan komme fram til ein resolusjon, og varig fredsavtale ;)

Og gangen - nydeleg! Kva står det på skoskapene?

Cathrine Aksnes sa...

hehe... morsom lesning:) vi har det litt slik her hjemme også.. frustrert...

Ann Helen sa...

Haha, ler av innlegget og ler av kommentaren over om Ilse støvler, Emmeline?! Hihi;-)
Hmmm, ikke lett å hamle opp med mennenes mange, store svarte monster! For noen år siden SOLTGTE jeg mannens gedigne mahogny høytalere til en kamerat av ham - hehehe.. Jeg sa vi heller kunne kjøpe et miniannlegg for pengene, men han ble ikke videre blidgjort;-) Men kanskje det er en løsning for deg også?
SÅ fin gangen blir!!

Ramme Alvor sa...

Gangen din ser veldig fin ut, og veldig vart kanskje litt puslete..fantastisk? fin ut :)

Eg trur du skal vera gruele glad at mannen i heimen vil behalde litt intigritet og plass. Eg har til tider fundert på desse karane som utan å mukka tuslar inn på "jenterommet" og legg seg til å sova under rosa blondehimmel..eller sit og ser fotballakampen og drikk øl (om han får lov..) på bestemors salongbord med kniplingsdukar...

Helsing ei som sjølv har svarte stygge høgtalarar i stova og milliardar av tekniske duppedingser og kablar og datamaskiner og x- og y boksar av alle slag i heimen, og som faktisk er litt glad for det.

Britt

Drømmen om en eplehage sa...

Ha, ha, ha!

Anbefaler dere å bygge garasje med loft, da kan han innrede sitt eget lille domene. Lureste vi gjorde for jeg får ha hele huset for meg selv.
Ja, innredningsmessig altså, han bor her inne enda hvertfall ;)

Det ligger en utfordring og venter på deg hos meg. Håper du tar den og tilgir.

ENGEL sa...

å så fint det ble!!!!!
hmm....brekkjernet hadde jeg nok gått for!

Mitt hvite hus sa...

Herlig skrevet EmmelineO=)

gangen din ble kjempefint. Kan jeg spørre hvor du har kjøpt disse skoskapene. hos meg hadde det trnengtes noen skpa til alle skoene som ligger i hele gangen.

Blir spennende å høre hva som skjer hjemme hos deg0)
Nyt søndagen Klem Kerstin

rod i hob sa...

Ha ha ha ha ha ha!!
Kjempe morsomt innlegg -som vanlig! Og JETT om eg kjenne meg igjen??? Min samboer har plutselig og fått ryddedilla. At han har hatt rotet sitt overalt i lengre tider, der eg har hatt de ryddig, teller ikkje! NÅ SKAL DE RYDDAS! (Eg e kje LITT interessert enn gong) Men han sette i gang hive alt ut frå boder og kott -spikre opp på nye hyller, lager system, hiver.... ÅSSÅ, uten å ha rydda opp etter seg der han heiv de ut, MEN med ryddige kott og boder.. Sette han seg fornøøøøøøøøøyd ner! VELDIG fornøyd med sin egen innsats..... Jepp -å der står eg -midt i alt rotet... Mindre fornøyd enn før, -men med ryddige kott og boder -som INGEN ser!! Sukk! MANNFOLK!! He he!!

Fortsatt god søndag :-)

Anonym sa...

Utrolig stilige skoskap!
Så flink du er:-)

Fru Fjeldhammer sa...

Så lekkert det har blitt i gangen din... skoskapene er bare helt herlige!!

Jeg skjønner mannen din jeg.. har har vel bare litt lyst til å bestemme litt han og.. ofte tar vi kvinnfolka helt av!! *S*

Ha en fin søndagskveld..

Whoopsi Daisy sa...

Så fint det ble Emmeline :)
OG steroanlegg, høytalere,surround, DVD-spillere, X-boxer, sub-woofer ... you name it + at alt skal ha egen fjernkontroll i tillegg!!! Hvorfor lager ikke denne tekniske verden noe som er penere, mindre og med rett lyd til disse mennene som bare må ha det??!??!?!?!?
De kunne tjent gode penger på lykkelige og blide damer og mennene ville smile til månen.
Klem fra meg

hvitstil.com/Christine sa...

Så fint. Jeg synes skoskapene med teksten var helt utrolig fint, og vurderer veldig å importere ideen til min gang.

Skryt skal du ha.

Jeg ler godt av emmelinemannen og emmeline som kjemper om plassen. (i tillegg er jeg grønn av missunelse fordi dere har ryddige boder.)

Stor klem fra Christine og Celine

Hjerterom sa...

Så flott gangen din ble da :)
Gulvet ble såå fint..
Skoskapet er noe for seg selv,anderledes og nydelig!!!

Siw

Jorunn sa...

Gangen ble lekker! En litt drastisk løsning på "problemet" med Emmelinemannen: lås døren til soverommet, fra innsiden når du er der... Så kan du forhandle om bytte av nøkler ;0) Ikke ødelegg termometeret eller noe annet, hva hvis han ødela noe av ditt? Nei, det er nok skikkelig kvinnelist som må til! Hva med å si sånn som i en reklamefilm som går for tiden: Jeg er ikke sint, bare veldig veldig skuffet! Lykke til!

Liv Elin sa...

Så fine skoskapene ble - morsomt med den treffende teksten da ! :)

Gleder meg til å se fler bilder fra gangen etterhvert - ruter på gulvet blir sikkert kjempetøft ! :)

Ha en fin søndag !

Nina i Paradiset sa...

Gangen ser flott ut da.
Selv re-malte jeg mitt hvite gangulve kvelden før visning, for så å puste lettet ut for å flytte fra det.... (sko med sand, gjør susen!)
Men jeg glemmer fort, for jeg skal male gulvet i loftsgangen hvitt!!
(satser på at sand og sånn ligger igjen nede...)

PS det går an å skjule hvitt barometer bak gardiner... (ikke svart!)
Det der med tellekanter kjenner jeg igjen, men jeg elsker de...!
Ellers går det an å rappe nøkkelen når han sover! ;) (om han har den i lomma)

Photo-Me-Life sa...

Hehe, du er inne på noe Emmeline.Men må være godt å få rensket opp i noe, selv har jeg perioder hvor jeg får panikk og går igjennom alt. Jeg blir alltid like overrasket over hvor mye man har. Skulle gjerne hatt en mann jeg med sort termometer til å hjelpe meg rydde jeg, noe må man nesten bare gå med på. MEN ett sort anlegg på hylla? Det kan du vel forhandle.....?

Tanja sa...

haha nå fikk jeg en god latter, så levende du skriver, kjempefin gang :)

Bitteliten sa...

He he - lykke til! Jeg har store kamper med mannen stadig jeg.. Nesten alle møblene vi har var hans fra før (jeg bodde gjemme før vi flyttet sammen)... Nå jobber jeg iherdig med å få mer hvitt inn i heimen, men han er sta den mannen. og i disse miljøtider hiver vi ikke ting som er brukendes...

Må bare spørre - HVA står det egentlig på de flotte skoskapene dine?
RÅFLOTT ble gangen din i hvertfall! Og flinke deg som har ryddet så mye i skapene (kommer du hit å tar et tak også.. ;) )

Bitteliten sa...

var litt kjapp i kommentaren min, for lenger ned på bloggen din leste jeg jo hva som skulle stå på skoskapene. Veldig morsomt!! ;)

Perlehvit sa...

Haha så utrolig vittig!

Du er altså så flink til å skrive!!:D

Photo-Me-Life sa...

Ny konkurranse på bloggen min Emmeline, hiv deg med å se om det er din tur:)

Anonym sa...

Heia! er ofte innom her og ser, du skriver så knakende godt, ler rett som det er! -Og du er skikkelig flink med interiør!:)
Hilsen Eva fra troms

Anonym sa...

Emmeline! I am laughing at the image of the torpedo shooting in the door to restore logic and order...to our way of thinking! My husband is pretty funny too, but he doesn't lock up the tools, atleast not yet! Good luck with the battle of the thermometer, we just replaced ours with one that is very plain, it blends right in and I can live with it. I always enjoy your blog and try to figure out as much as I can before I translate. Thanks for sharing! Bramble

Photo-Me-Life sa...

Jeg sliter med oppdattering av bloggen..hva om du legger inn denne?:

http://feeds.feedburner.com/blogspot/Hshe

Prøv å se....kanskje det funker? Gi meg svar om det gjør det...

Photo-Me-Life sa...

JAAAAAAAAAAAAAAAAAaa jeg er oppdattert....Herregud, sorry at jeg tar av her midt på løse natta men nå går jeg i ring. Bloggen min har ikke blitt oppdattert på mange mange måneder, dette må jeg feire med en real kopp earl grey te altså....Herregud....

Hva skjer da man plutselig kommer på 1000 ting etter så lang tid, går inn, prøver så funker det? Hvor var jeg for 3 mnd siden som ikke kom på det?????

Nei nå er det litt feirings med te så er det natt for flinke piker

Anne sa...

Synes virkelig det virker til at det meste er på `G` i Bergen og hos Emmeline jeg :-)
Intet rot å spore i det hele tatt jo, den gangen din er jo bare så lekker, lys og delikat jo, og helt fri for rot som sagt. Har en sønn jeg Emmeline, og allikevel er der til tider KAOS???

Vel, bortskjemt vet du, mor plukker og han gjør andre tingsom han lyster, stakkar kommende svigerdatter..., men har som mål å skjerpe meg litt.

Ha en fin fin mandag.

Anna sa...

HOHOHO :D Herlig!

Fine bilder, skohyllen ble jammen fin. Gleder meg til å se bilder av gulvet ;)

Anna

Nooria sa...

Åh, jeg ler og jeg ler :D. Men du... jeg har en venninne som er en fantastisk kunstner innenfor møbler, design, styling osv (les om henne i dagens innlegg på bloggen min). Mannen hennes er psykolog, og jeg tror jeg må foreslå at de begynner å tilby en pakkeløsning til sine klienter... både styling, oppussing av møbler og parterapi (ikke minst konfliktløsing) ;-).

Du Emmeline, du Emmeline. Du er bare ikke sann... og samtidig helt fantastisk :-)).

MEI sa...

Morsomt innlegg, jeg lo meg nesten i hjel da mamma leste det høyt for meg og pappa. Det var morsomt ogbare sitte der og le. Kan du please skrive en kommentar på bloggen min? Jeg har bare to kommentarer på hele bloggen.

HEIDIS KLEINES PARADIES sa...

Hi,

sehr schön sieht es bei Dir zu Hause aus. Dort tritt man gerne (per blog) ein.

Schöne Wintertage und liebe Grüsse

heidi

Cathrines blogg sa...

LER MEG IHJEL!!!

Surlands Jem sa...

Gleder meg til å se bildene av torpedoen:-) Tøff hverdag du lever i:-):-) Lider med deg...

Related Posts with Thumbnails