søndag 14. februar 2010

Bollerina sitt Bollebakeri


Siden Emmeline har vært småfrekk i forrige innlegg, uten å mene noe med det, forter hun seg med å legge ut et nytt innlegg. For sikkerhets skyld blir det et bolleinnlegg i morskjærlighetens ånd. Jeg håper det hjelper litt;)


I dag har nemlig Emmelinebarnet jobbet hardt med en innlevering i norsk sidemål. Hun skal lage en reklame for hva som helst--og teksten skal altså være på nynorsk. Etter å ha laget sånn cirka femti ulike forslag, har hun endt med å lage en reklame for Bollerina sitt Bollebakeri. I skrivende stund opererer hun med slagordet: Om du vil gjere kvardagen til ein fest, er Bollerina sitt Bollebakeri best! 


Bollerina har på egenhånd bakt bollene, mens Emmeline har knipset  bilder av herligheten. Nytt kjøkkenhåndkle fra Åhlens funker glitrende som Bollerinaskaut. Nå skal bare den nynorske teksten på plass -ved hjelp av ordliste diverre.  Bollerinas foreldre har nemlig sovet seg igjennom Ivar Aasens grunnkurs, og er derfor mer til skade enn til gagn!

Håper dere har en fin søndagskveld -og HUGS: Ein bolle for dagen gjer godt i magen! *UPS, rettelse; Ei bolle for dagen. Det viser seg nemlig at alle boller er av hunnkjønn på sidemålsavdelinga! SORRY Bodil BO;) ** UPS UPS rettelse nummer 2: Rosa har no sjekka at Ein bolle er hannkjønn igjen. Med andre ord: Boller er hunnkjønn på Stord og hannkjønn på Evanger!  TUSEN TAKK begge to:) 


58 kommentarer:

beate sa...

flinke jenta di! så søt med bollebaker-skaut også!

tenker med skrekk og gru tilbake på nynorsken da jeg gikk på skolen... glad det ikke er meg...
lykke til med oppgaven Bollerina!

ønsker deg en fin kveld Emmeline

klem beate

Anonym sa...

hello,

wath a wonderfull face.so very lovely.

greatings from conny

Anonym sa...

Nydelig jente!
Koser meg alltid med dine innlegg:)
Marit:)

bentemor sa...

det er jenta si det. ikkje noko problem med nynorsken no som språka våre er nesten jamstilte. dei beste ynskjer... vaks opp
i Ivar Aasen bygda eg då....
Ein bolle i magen gir god start på dagen. klem

Mariadatter sa...

Så kjekt å se at du er en trofast Åhlens-kunde. Det varmer en Åhlens-ansatt`s hjerte <3. Datteren min er veldig interessert i å lære seg hvordag fletten til din datter lages ;-))) Kanskje hun har sin egen blogg??? ;-)
Ha en fortsatt strålende søndagskveld

klem Mariadatter

BO sa...

Ei bolle for dagen...Ikkje Ein bolle... fysj og fy Emmeline!!!
:-D :-D :-D :-D

Emmeline sa...

Hei Mariasdatter:)

Først må jeg jo bare si at jeg er SVÆRT begeistret for denne småblomstrede kolleksjonen fra Åhlens. Jeg har kjøpt både små skåler, serveringsspade, håndklær og litt av hvert....

Datteren din er nummer to til å spørre Emmelinebarnet om fiskefletten:) Hun har lært seg å flette den via internett, det er en film på Youtube og hvis du følger linken: http://www.youtube.com/watch?v=u5KhF9LiFLY
skal det være mulig å lære seg den der. Hun har nå lagt den inn på Emmeline sin facebookside, så der finner du den også. Lykke til og hils så mye til datteren din:)

Emmeline sa...

Bodil BO: Det er jo akkurat SÅNNE hilsener jeg liker:) MY FRIEND in the new norwegian world!!!!

borghild sa...

Herlige bilder og skjønn jente! Håper reklamen består av et bilde av Bollerina også!

Hilsen en som ble kalt Bolla av sin bestemor da hun var liten!

Anonym sa...

Kjempesøte bilder, og nok ett flott innlegg.

klem

Frøken Jordbær sa...

Du, hvordan får dere til slike fletter som jenta di har i håret? Det er så fint, men har aldri fått det til!!

Bollene så jo bare himmelsk ut!!

Ingunn sa...

Så flotte bilder. Ingen støting av forrige innlegg nei.

Ha en fin uke.

Klem Ingunn

Emmeline sa...

Hei frøken Jordbær:)

Hvis du leser litt over her, så ligger det en link til YOUTUBE. Der har hun lært fiskefletten sin.
Emmeline er ikke særlig god på baking, vasking eller flettefletting. Ergo lærer Emmelinebarna å gjøre sånt selv;)
Linken ligger også på Emmeline sin Facebookside. Lykke til:)

Pink lady sa...

Supersøt Bollerina!!

Vi har også kost oss med boller i lange baner. Og gjestene var heldigvis ikke vonde å be da jeg bad dem ta med seg boller hjem. Vi har nemlig en superliten fryseboks!

Ha en god uke, Emmeline!

Klem Pink Lady

Anonym sa...

Fantastisk!! Nydelig datter du har.:) Her i gården er det ingen boller i dag, så må si jeg ble fryktelig sugen nå!

Ida sa...

Hahahaha.. noen som ikke tok ironien, igjen ?? Hmm.. jeg trodde i grunn du var veldig klar på akkurat det.. menmen.. kanskje du fremstår som veldig selvhøytidlig blant noen ;-D

Så nydelig datter du har - du burde legge signatur på bildene dine.. hihi.. for jeg tror nok at hun straks vil pryde en eller annen bollepakke i butikkene snart :-) Hvem får ikke lyst på fastelavensboller av det koselige smilet og det nydelige skautet ??

Stor klem fra Ida
..forøvrig uten blomsterbukett eller boller på bloggen i dag ;)

Unknown sa...

Nydelig jente, nydelige boller, nydelig nye-håndklær-fra-Åhlens:o))

Herlig innlegg under her ♥ akkurat som jeg skulle sagt det selv, blir endel standard innlegg om disse dagen:o))

Men er veldig mange flotte bilder og herlige dikt og ord folk legger ut da, så må jo lese de:o))

Akkurat nå tenkte jeg at jeg skulle være så kjedelig og legge ut et slikt innlegg selv:o))

Klem Line

MonjaHelene sa...

For en nydelig datter du har !
Kjekt med en som baker boller også.
Her ble det for første gang på mange år ikke bakt noe annet enn gultor kake og raspe"boller";)Dog uten krem ,men kålrotstappe.;)
Ha en fin ny uke !:)
Klem

Desirée sa...

Nydelig jente du har, og nam nam nydelige boller :) Ser iallefall ut som de er det!

Synes innlegget ditt under var kjempekoselig, jeg skjønte deg akkurat :))

Håper mannen fant mye fint til deg, skulle bare mangle!

Ha en fortsatt fin alt-mulig dag :)

MonjaHelene sa...

Gulrot kake selvfølgelig ,ikke gule Tor :-D

Ruths datter sa...

Herlige boller hos Bollerina i dag ser jeg.Blid jente forresten.Nynorsk er vakkert i diktform da. Ønsker deg en fin kveld

salige lavendel sa...

Dette må da være den nydeligste bollebakeren jeg har sett, du må hilse henne fra meg å si det :)

MiaNostalgia sa...

Bollene så supergode ut, og datteren din er veldig søt.
Håper dagen ble fin - uansett hva man velger å kalle den :-)

Rosa sa...

Eg reknar meg som nokolunde stø i nynorskens krumspring, men vart ein tanke usikker når du spør kva kjønn bollane har. Ifylgje nynorsk ordbok på nett har bolle same kjønn både på nynorsk og bokmål, og skrivast dermed EIN bolle òg på det vakre landsmålet, berre til informasjon sjølvsagt ;)

Bollerina var særs sjarmerande, og ville nok få einkvar landsens gut til å komma springande for å kjøpa bollar!

Elisabeth, innerst i veien sa...

Herlig bolleinnlegg. Hadde jeg vært stødigere i nynorsk skulle jeg kommentert på dette (for meg)ubrukte målet. Tusen takk for link til INNGÅENDE forklaring av fiskefletta. "Can you see this?" Fletta var ferdig etter 7 minutter, men jammen var det ikke 2,5 minutter igjen av innslaget, ha ha.

Rosine sa...

you look so beautiful like a sunshine we all waiting for.
greatings from Rosine

AstridVU sa...

Vakreste jenta med nydelig skaut og fristende boller!

M sa...

Så yndig din datter er, så stolt du må være av henne! Morsomt med bollerina reklame!
Klem,M

Anonym sa...

For en fantastisk nydelig datter du har. Og veldig koselige bilder.

- Gro-

Anonym sa...

Tror at jeg må en tur innom Åhlens, så nydelig jente du har!

Annika sa...

Bollane såg aldeles nydlege ut, og eg må seie meg enig med Rosa, det heiter nok EIN bolle på nynorsk :) Lukke til med oppgåva til Emmelinebarnet :)

God veke!

Titom sa...

Emelinebarnet er jo rene fotomodellen!

Anonym sa...

Hei Emmeline!

Emmelinebarnet er reklame i seg selv.
Nydelig, er hun!

Nynorsk er dessverre ikke min sterke side heller...

Hilsen Elisabeth

☆Therese sa...

Og bare for å gjøre forvirringen total sier vi også ei bolle i Vestfold.... ;o)

Flotte bilder!!

Veronica sa...

Så herlig jente du har! :)
Og bollene ser deilige ut.

Håper du hadde en flott dag med dine kjære i går. ;)

Anonym sa...

Hei, Emmeline,
sluttar meg til alle dei andre kommentatorane, du er mor til ei superflott jente og bollane såg kjempegode ut.

Men eg må innrømme at eg HOPPA i stolen, då nokon påstod at det heiter EI bolle! Det går ikkje an!!

Eg stiller gjerne som nynorskrettleiar.

Stå på, Emmelinebarn, hugs at dei som er støde i begge målføre har ein stor fordel i mange (jobb)samanhengar!

Solskinshelsing frå naboen til Ivar Aasen.

Rosa sa...

haha, takk for den edit'en. EIN bolle er _nynorsk skriftspråk_, ei bolle er dialekt ;)

Ha ein strålande dag!

Anonym sa...

For en vakker baker. Flotte bilder.

God dag til deg Emmeliine

Hvit Villa sa...

Så nydelig og flink datter du har (men det vet du vel?). Bollene så nydelige ut :-)

♥ Linnie ♥ sa...

De bollene så kjempegode ut :)
Flink datter du har :)

Nynorsk skal jeg flaut nok innrømme IKKE var min favoritt på skola. Klarte meg så som så igjennom det, men så gikk det i glemmeboka igjen gitt. Så all ære til dem som vedlikeholder nynorsken sin iallefall ;)

Datra di er kjempeskjønn, og den fiskebeinsfletta kledde henne virkelig :)
Har en plan om å få eldstedatra mi til å sitte i ro lenge nok til at jeg får prøvd å fletta slik på henne, tenkte å prøve varianten med pariserflette - altså hele veien :)

Bloggen din er som vanlig et friskt pust i hverdagen, og jeg elsker å stikke innom den :)

Ha ei fantastisk flott uke :)

Anonym sa...

Hei!!! Håper emmeline mannen kom hjem med mye fint til deg ;) HI-hI....slik skal det være når en har vært på tur.... Jeg synes du har en fin og fargerik blogg!!! Masse fine tekstiler med fine mønster og farger! Jeg leter etter tekstiler til min lille prinsesse`s rom! Rommet er hvitt, men tenkte å ha rosa, røde og lyseblåe tekstiler!!! Du har en nydelig lyseblå pute m rosemønster på toppen av bloggen din! Kan jeg spørre om hvor du har kjøpt den og har du noen forslag hvor jeg finner fine stoff gjerne med blomster / roser ???
Klem Ingrid

Anonym sa...

Å, jeg liker det godt når emmeline er litt "småfrekk",
fortsett med det!

Tre Kusiner sa...

Lenge leve nynorsken! Kjekt at du slår eit slag for språket. Haha... Gunilla

Tina - Oppussing og Drømmer sa...

Noen herlige bilder av emmelinejenten:) Det øverste var absolutt ett blinkskudd!

Klem Tina:)

liven sa...

Har hatt nynorsk i seks år fra min tid på Hordvik barneskole....tror jeg lærte... ein bolle....:o)
og levering av teppe ja....du bestemmer...jeg har mye fritid om dagene! Så om du vil ha deg en runde her i sentrum så er det fritt for!!

Gosia sa...

She is soooo beautiful :) BR from austria, margaretha

Britten sa...

Bolle meg her
og bolle meg der ...

Ei bolle skurrer noe aldeles voldsomt ...

Ifølge Samlagets "Nynorskordboka" med 90 000 oppslagsord ( den digre røde , vet dere ) bøyes bolle som "maskulinum 1" altså den vanligste bøyningen av hankjønnsord :

ein bolle - bollen - bollar - bollane

Jeg ville ikke sendt den flinke , kjekke jenta til skolen med et prosjektarbeid ødelagt av EI BOLLE ...

He . he ... ;-)

Oline sa...

For en skjønn jente, Bollerina!

Two sa...

Så fine bilder av ei flink Bollerina, men må no føye til at fotografen også kan sin jobb!! Fristande flotte bollar! Mmmm

Berit sa...

hei Emmeline. Kom tilbake fra Tenerife i går kveld og måtte inn på bloggen din.Jeg tenkte på deg da jeg var på Tenerife - og på lommeboken din. Leste om Busneldamen også. Herlig. Min lommebok forsvant på vei fra flyplassen til hotellet i Playa de Las Americas. Skal si det slett ikke var noen Busnelpolitidame på stasjonen vi måtte levere anmeldelse. Her var det TRANGE uniformer med diverse myke, duvende utspring både her og der. Politidamen kunne så godt som ikke engelsk og jeg kunne bare 5-6 spanske ord. Vi ble da enige og jeg skrev under på 8 eksemplarer av rapporten- som var på spansk.
(Hadde foretrukket nynorsk) Kanskje jeg har underskrevet min egen dødsdom - hvem vet. Håper du fikk flott stempel på din anmeldelse. Det fikk jeg! Men nå må jeg på jakt etter ny lommebok.

Klem fra Berit
(som akkurat nå må bruke selskapslommeboken sin)

Drømmen om en eplehage sa...

Fantastisk!
Jeg kjøper garantert boller av Bollerina.

Søtnos!

Og jeg som har hatt så lyst på kremboller i dag også... Kjenner jeg blir svaaaakere og svaaakere her jeg sitter.

Anonym sa...

Jeg er bare så spent på hva emmelinekjekkasen har kommet hjem med fra det store utland!

Anonym sa...

Hei!
Jeg har blitt en ivrigfølgemedpådinbloggidetsiste. Du har et stort skrive talent, morsomt med blanding av flott interiør og hverdagens ironier.
På fredag gikk jeg til anskafffelse av min første (kjente) Green Gate dingseboms, en søt liten, grønn polkadottskål:) LYKKE KAN KJØPES FOR PENGER

Malin; Hamar

Maria Louise sa...

Skjønner du hvor forvirrende det kan være å plutselig jobbe i nynorskland? :) Men herlig å se bilder... du har flotte unger, du :) Klem klem

Annasza sa...

That's amazing photos! Beatiful! :)))

Anna from Poland :)))

Anonym sa...

Nydelig jente, fint skaut, morsom flette, lekre boller! Lykke til med nynorskoppgaven fra ei som faktisk liker nynorsk språk, men som ikke likte å rette nynorskstiler. Toril A.

Anemone sa...

Jeg vil hvertfall kjøpe boller av søte Bollerina når jeg ser disse herlige bildene!

Katrine sa...

For en glad og kreativ blogg du har! Makan, her likte jeg meg :) Fine bilder, gode ord og artig vri.. Her får jeg masse inspirasjon!

Related Posts with Thumbnails