lørdag 27. februar 2010

Emmeline svarer på spørsmål


Så er jeg i gang med dagens ikke akkurat veldig spennende spørsmål og svar -runde:) Jeg håper at jeg kan linke til dette innlegget hver gang jeg får de samme spørsmålene. Det skal bli bra! Jeg begynner på soverommet. Dette er Billy bokhyller fra Ikea, som har dører.


I skapene oppbevarer Emmelinemannen sin gedigne DVD samling, samt bøker. Dette er altså ikke klesskapene våre! Gardinene er festet med spiral oppe og nede, og stoffet er kjøpt hos Stoff og Stil.


Lyshusene er produsert av det danske firmaet Walterogco. De selges av en rekke interiørbutikker i Norge, på nett har jeg kjøpt dem hos Boligfryd.


Jeg kjøpte mine påskeegg fra Maileg hos den danske nettbuikken Designerleg i fjor. Jeg regner med at det er flere norske nettbutikker som selger Maileg produkter. Dersom de ikke viser bilder av egg, går det jo an å ta kontakt og spørre om de kan ta inn egg.


Kanin med utstyr er kjøpt hos Havna Interiør og Liv; Den lille kurven til eggene er kjøpt på Lysthuset på Os, og den skal jeg ha med meg på hytten til påske!


Jeg er ikke sponset av GreenGate, men er trolig en av GreenGate sine beste kunder. En ting er at jeg kjøper mye fra dem, en annen ting er at jeg skriver mye om merket i tillegg. Det er BODIL BO sin skyld at jeg ble hektet på GreenGate. Jeg så en stilig mugge hos henne, og dermed var jeg i gang.


Jeg kjøper selvfølgelig litt og litt. Jeg har ikke kjøpt tyve puter, fem pledd, påskeegg og hundre kopper på en gang:) Jeg kjøper veldig sjelden GreenGate på nett, men tror man kan kjøpe på nett hos den norske butikken LandRomantikk.


På hytten har jeg malt gulvene mine helt hvite med vanlig gulvmaling og er superfornøyd med det. På hytten er vi jo bare i noen uker om gangen, og dermed trenger jeg ikke å male over så ofte.  Jeg har vurdert å male gulvene her hjemme også, men har slått det fra meg, rett og slett fordi man må male dem om etter en tid. Vi er jo seks mennesker som bor sammen, og det er vanskelig å få malt gulvene når man samtidig skal bo her. Et av de store prosjektene som er på vent her hjemme, er faktisk nye gulv. Det trengs!


Når det gjelder maling på vegger er jeg ikke den riktige å spørre. Emmeline bruker nemlig konsekvent eggehvit på alle vegger, og vanlig hvitt på listverk, vinduskarmer og tak. Dette gjelder både hjemme og på hytten.


Det hvite bestikket som jeg har på hytten er fra Ikea, det er også de firkantede fatene. Fint og rimelig:) Spisestuen som jeg har her hjemme kommer i sin tid fra Bohus og  klokken over kjøkkenhyllen har jeg kjøpt hos Krims og Krans.Hvite falske hortensia har jeg kjøpt hos Berheim i Sandnes, og falske blå hortensia har jeg kjøpt hos Annas Rom. Keep Calm plakatene har jeg kjøpt på nett hos en rimelig produsent som jeg fant via Etsy.


I dag har jeg prøvd meg på et nytt redigeringsprogram Windows Live Writer som var en katastrofe. Det lå ut utferdige innlegg og jeg skjønte ikke HVORDAN jeg skulle få dem bort igjen;) Derfor gikk jeg tilbake til vanlig redigeringsprogram her hos Blogger. Barbro: Store bilder får man ved å gå inn på UTFORMING -Innstillinger og Velg oppdatert redigeringsprogram.


Når er det tillatt å pynte til påske--og hva kommer til å prege interiørbildet nå i vår sendt inn av Karoline ( *ler høyt for meg selv) Hos Emmeline er det tillatt å pynte til påske VELDIG TIDLIG. Påskepynting kun i påsken blir på en måte litt knapp utnytting av ressursen! Man bør minimum begynne å dra frem litt påskepynt to uker før påske syns jeg--for å få valuta for pynten altså! Siden jeg er en blogger tar jeg frem påskepynten rett etter jul, for å ha noe å skrive om rett og slett;)


Emmeline er slett ingen interiørguru. Jeg følger med og syns det er gøy--men hva som kommer til å prege interiørbildet? Hvitt er jo kommet for å bli, men jeg tror det kommer til å bli supplert med farger: en knallgul pute, eller en turkis stol. Polkadottene kommer hos de fleste leverandører, og syttitallsretro er også en hit.


Personlig har Emmeline bestemt seg for å investere i en ny lampe fra Bloomingville denne våren. Sånn sett går jeg helt mot trenden siden jeg ikke skal ha industriell lampe, men en dobbel lampe i sølv. Jeg syns den er kjempefin--og jeg skal ha den over spisebordet på hytten:) Spisebord og stoler på hytten er furumøbler kjøpt hos Ikea for lenge siden, og malt med vanlig hvit oljemaling!



Dette ble langt:) Takk til dere som fremdeles henger på--og har jeg ikke svart på ditt spørsmål får du skrive det i kommentarfeltet under her, og å skal jeg forsøke å svare videre der! Ha en fin lørdag:)


38 kommentarer:

Kort og Søm sa...

Da fikk vel alle svar på sine spørsmål...*smiler*..
Ha en fin lørdag :o)

Anonym sa...

Hei Emmeline!

Takk for at du deler med oss!

Jeg kommer helt i vårstemning av bildene dine1

Hilsen Elisabeth.

Sommerhusstil sa...

Hejsa Ja du bor altså hyggeligt, ja jeg køber også lidt Green Gate ad gangen, lige pludselig har man bare meget, dejligt:)Jeg er så utrolig glad hver gang du skriver på min blog!!!!!!! Jeg bliver helt rørt :) Kram Betina

Beth sa...

Så hyggelig at du deler alt dette med oss, tusen takk!

Ha en strålende fin lørdag!

Klem Beth...

Anonym sa...

hei, eg er handler Green Gate, bloomingville mm hos Velkommen i Eikelandsosen. Astri der, har MYE av dei tingene eg ser i din blog. Ho har ein nettbutikk også, Velkommen.org
Velverdt å prøve!
tusen takk for mange fine tips og morsomme historier.
Hilsen
Gro

Bestemor sa...

Flotte bilder og langt fra noe kjedelig innlegg.
den lampen er kjempefin jeg og ønsker en slik på hytta, men er flere som må bli enig først lol
Du er grunnen til att jeg kjøper Green Gate har en samling i kasser her som skal på hytta når den blir ferdig,men denne snøen i Bergen gjør att alt blir kjempeforsinket.
Hilsen Eli som følger deg på facebook.

Johanna sa...

Man blir alltid lika glad av att titta in hos dig. Underbart hem!
Önskar dig en fin lördag!

Wilhelmiina sa...

Thank you these beautiful photos :)
Have a great weekend.

beate sa...

hvis du skylder på bodilbo...så får vel jeg skylde på deg...
jeg havnet på bloggen din og falt pladask for greengate-tingene dine!
tenkte jeg skulle søke på greengate for å se mer...he,he...de fleste treffene var faktisk fra bloggen din..
litt morsomt er også at jeg ikke skjønte at folk la ut inspirasjonsbilder på bloggene sine... jeg trodde alt du la ut var ditt... og tenkte jøss, den dama her har sinnsykt mye! (og det har du vel egentlig også men...)

alså...det er nok din skyld at jeg nå har x-antall skjønne gg-kopper og annet gg nå...

mitt sp.m:
hvilken var din aller første gg-kopp?

klem beate

~Kristina~ sa...

Så mange herlige bilder!!:)
Masse insiprasjon:)

Tror ikke jeg har vært innom her før, men nå har jeg det da, å følger deg videre!

Emmeline sa...

Hei Beate:)

Ja det er vel en tvilsom ære å få skylden for at noen har kommet på GreenGate galeien:) Men så er det fine ting. Mine første GreenGate kopper ble kjøpt på salg. Tre stripete lattekopper i rødt og rosa, med en liten mugge i samme mønster. Disse koppene er jeg MINST glad i av alle, man trenger selvfølgelig ikke TRE LIKE KOPPER, men det tenkte jeg ikke på den gangen:) Jeg kjøper aldri mer enn to like lattekopper!! Men koppene med hank har jeg flere av. Seks rødprikkede og seks blåprikkede. Jeg liker alle koppene med pastellmønster, men styrer unna Ingrid beige, det er for trist og klassisk for meg:)

Fru Fryd sa...

Ååå så kjekt å få vite hvordan du "gjør det". Takk for at du deler med oss. Lampen som du har tenkt å kjøpe var rålekker.

Anonym sa...

Hei, lurte på hvor du har kjøpt det hvite salongbordet ditt? Mvh Camilla

Emmeline sa...

Hei Camilla:)

Det hvite salongbordet mitt var opprinnelig hvitt med en brun overflate. Jeg ble aldri helt fornøyd med det og derfor ble det malt for noen år siden. Du kan lese om den oppussingen her:
http://emmelines.blogspot.com/2007/10/oppussingsstreik-i-familien.html

Bordet kommer opprinnelig fra Skeidar, jeg tror kanskje at de har disse bordene enda.

EN GUL KNAPP sa...

Jeg skjønner ikke hvordan du får plass! :) Hjemme hos meg er det så "tjåka fullt" at det tyter kopper og mugger (jeg elsker mugger) ut av hvert eneste skap! -Og det ser på ingen måte så delikat ut som hos deg dessverre. Tips? :)

Thea

Emmeline sa...

Hei En gul knapp:)

Jeg tømte ut gamle kopper og fat som jeg hadde hatt fra studietiden for noen år siden. Da ble Emmelinemannens ølglassamling levert til Fretex , sammen med kopper fra alle prestegjeld. Så vasket jeg alle skapene og fylte inn det jeg likte, og KUN det!

Innimellom tar jeg meg en tømmerunde, for av en eller annen grunn driver min bedre halvdel og samler på alt fra gamle tomatpureglass til syltetøysglass størrelse xl...Men jeg må begrense meg jeg også altså;) Jeg har med nærmere ettertanke et stort skap på stuen, og ett på spisestuen samt ditto hyller pluss alle kjøkkenskapene mine...Så jeg har muligens litt med skapplass enn de fleste?????

Anonym sa...

Jeg synes ikke dette var kjedelig lesning! Gøy å se hvor du har kjøpt tingene, og se fine bilder om igjen :-))

Klem Kristine

EN GUL KNAPP sa...

Også er du veldig flink til å presentere alt det fine du har :) Det trengs nok en real opprydding her i huset -jeg har en mann som samler på gamle sennepsglass og plastikkformene som kyllingfiletene kommer i (!) "de passer perfekt til alle skruene og gitarmikrofonene mine!"

Line A sa...

Hei hei Emmeline.

Digger bloggen din :-)
Lurer på hvor du har kjøpt tallerkenhylla du pynter etter alle kunstens regler, eller er det kanskje Emmelinemannen som har snekret den på sløyden? Fin er den iallefall.
Et tips til Emmelinemannen: Send han på loppemarked, der får han tak i et billig strykejern som han kan mishandle skiene sine med! Så får kaninen ha sitt i fred :-)
Med vennlig hilsen Line

Lisemoren sa...

Dette var morro, og veldig opplysende. Tusen takk for gode tips. Nydelige bilder også.

Hilsen Lisemoren

Emmeline sa...

Halloen Line A:)

Nei tallerkenhyllen er nok ikke fra sløydsalen!!! Den kommer fra Olivier Furnitures og er kjøpt hos AC Home på Askøy nå før jul:) Hvis du bor i Bergen selges den også på Nesttun i lekebutikken og hos Cornella Interiør:) Emmelinemannens sløydhylle henger over sofaen i stuen, og de to tallerkenhyllene som han har laget ligger på hytten. Jeg håper på at vi får montert dem nå i påsken. Det kan jo bli et bra innlegg:)

M sa...

Ja, er ikke den lampen bare LEKKER!!
Jeg VANT den i fjor.....dånte....og den er SÅÅÅÅ fin in real life...det finnes enkle pendler og vegglamper i samme duren...
Klem,M

Kinkerlinchen sa...

Wonderful pictures you make!
Nice greetings,
Nina

Anonym sa...

Hei, jeg leser bloggen din hver dag, du skriver utrolig morsomt .. :-))

Kunne ikke unngå å få med meg at du vil ha vugge til Maileg-kaninen din, fant masse søtt tilbehør og vugge på :
http://www.systerlycklig.se/

Klem fra Line T

NL sa...

Jeg blir glad av de deilige fargene som spriter opp det hvite. Og vet du, jeg har også begynt å sikle på GG ;)

Kan jeg spør hvor pleddet med bestemorruter er fra?

Emmeline sa...

Hei anonym.

Takk for svært farlig tips i disse gressenketider:)

Heklepleddet mitt ( og da snakker jeg ikke om det jeg aldri blir ferdig med) kommer fra Krasilnikoff og jeg er SUPERGLAD i det. Jeg vant et gavekort hos Annas Rom da jeg vant årets interiørblogger i fjor, og det er noe av det jeg er mest glad i av alt jeg har:)

Lene sa...

Hei!
Eg lurer på kor du har kjøpt det fine skrivebordet/skatollet som det er bilde av her... Veldig kvitt og veldig fint <3
Lene

Dorthea sa...

Mange flotte linker og tips her...og så kom jeg i skikkelig påskestemning av di eggbildene! :) :) Du har en utrolig flott blogg...så koseig å komme inn her og kikke!

Emmeline sa...

Hei Lene:)

Skatollet har jeg arvet, det var min far sitt da han var barn, og nå er det jenten min sitt. Det er nymalt men mangler de riktige knottene:)

Jeg liker godt skatoll og derfor har tre av barna mine skatoll til skrivepult. To av dem har jeg kjøpt brukt på finn, malt og skiftet knotter på--så det er fullt mulig å finne gode kupp som kan males opp:)

Two sa...

Dette vart då eit retteleg interssant innlegg, litt for ein kvar smak. Kjekt du la opp til spørjetimen! Eg kom litt for seint inn då, men eg spør no likevel. Eg lurer litt på korleis du set saman alle bilda i headingen din. Brukar du Photoshop eller er det eit enklare program du har? Det er så fint når du får rammer rundt kvart enkelt bilde. Kanskje dette er for innvikla å komme med ei oppskrift på, men med nokre hint så går det kanskje...

Emmeline sa...

Hei Juliann:)

Nei det er ikke særlig inviklet. Jeg har lastet ned Picasa som er et godt og gratis bildebehandlingsprogram. Dette bruker jeg til å lage bildekollasjer, og headingen min er rett og slett et bilde som er laget som en kollasj. Jeg har satt sammen fire bilder og laget rammer rundt, det er veldig enkelt. Det skulle sikkert vært litt smalere, men men. Lykke til med forsøket. Veldig kjekt bildebehandlingsprogram som anbefales:)

Unknown sa...

Vilka härliga färger du har på dina bilder.
Nu skall jag kika runt ordentligt:-)

Anonym sa...

Hei Emmeline!
Ser du har vært innom Berheim i Sandnes. Dette er favorittbutikken over alle favorittbutikker i hele verden for meg!! Alt du kan tenke deg av Green Gate!! Et lite sprsm:
bruker du oljemaling eller vannmaling i taket?
Linnea♥

Emmeline sa...

Heisann Linnea:)

Jeg har brukt takmaling i taket, men tror at jeg med fordel kunne brukt en annen maling for jeg har malt tre strøk og trenger minst tre til før det er skikkelig:)

Anonym sa...

så fint blogg du har og et vakkert hjem! lurte på: hvor har du kjøpt stuebordet ditt? er slik jeg har lett etter lenge! hilsen camilla

Astrid Lie Halvorsen sa...

Hei Emmeline !

Synes bloggen din er kjempekoselig og er stadig innom, er på leit etter lyslenker og lurer på hvor man får tak i sånne blomster eller kulelenker ? På butikkene har de bare med stjerner eller små pærer(typisk julebelightning)
Hilsen Amanda fra Haugesund :)

Monica sa...

Hei Emmeline :)

Sjekk Finn annonse nr: : 27074961. Messinglysestaker all mass ;)

Anonym sa...

Bloggen din suger big time! :-(
Wish I never saw it...

Related Posts with Thumbnails