onsdag 17. mars 2010

Butikkbesøk


I dag stakk jeg innom Apple Store i Bergen, også kalt Eplebutikken. Det var en opplevelse av de sjeldne. Lokalene var hvite og sterile som i nøttefabrikken til Willy Wonka. De ansatte minnet også veldig om Wonkas sorterings ekorn. De unge mennene i butikken konsentrerte seg kun om det de var satt til å gjøre, nemlig å trykke på eplemaskinene. De selger nok ingen med stygt skall.


I stillings instruksen står det trolig at de konsekvent bør ignorere kvinnelige kunder hentet fra husmorsjangeren, da de ikke har noe på en Eple-butikk å gjøre - de selger tross alt ikke epler! Det var først da det dukket opp en ung teknonerd at det ble liv i leiren;) Et godt råd for dem som ønsker å bli raskt betjent på Eplebutikken er å investere i noen sinnsyke øretelefoner, og kjøre musikken på full guffe når du ankommer. Du må regne med å sprenge egne trommehinner, samt alle andre trommehinner innen ti meters omkrets, men du er iallefall sikret SUPER service!


Hvis eplesjefen mot formodning skulle lese dette, så har jeg en ypperlig mann som vil egne seg perfekt som selger hos dere. Han foretrekker å stirre monotont inn i datamaskinen, mens han trykker og trykker på knappene. Han er dessverre ikke vant til sterile omgivelser, men har et stort talent når det gjelder systematisk ignorering av moderlige damer, og han vil trolig gjøre en GLITRENDE jobb på det feltet;)

Over til det jeg EGENTLIG skulle skrive om. (*Du skriver alltid så mye Emmeline; jada-I-know...) Da jeg endelig hadde fått tak i mine to små ledninger til en-million-kroner, fortsatte jeg nedover fortauet og oppdaget en ny interiørbutikk? Ikke noen liten sak med duftlys og tre små englevinger i vinduskarmen, men en GIGABUTIKK! På hjørnet, der Moberg tidligere solgte barneklær i alle slags prisklasser.

Først spionerte jeg litt gjennom vinduene, men så våget jeg meg innenfor. Herlighet for en flott butikk, og stor og stilig? Jeg hadde altså kommet over Flamants DECOROOM som åpnet ny consept store i Bergen i november. Belgiske Flamant selger alt fra møbler, bestikk, lamper, duftelys, baderomsinredning, senger, leker og jeg vet ikke hva? De har også egen malingskolleksjon, og selger maling som er tilsatt kalk og dermed får en helt spesiell finish.

Betjeningen var jo også kjent, for det var Marianne fra Berthas som sto bak disken. Ergo fikk Emmeline en super omvisning og koste seg i luksusomgivelsene. Kanskje det bare er meg som ikke har oppdaget Flamant i Bergen, men det var iallefall en kjekk butikk verdt et besøk og verdt dagens innlegg nummer to i dag? Håper dere har en fin kveld alle--see u around:) 


19 kommentarer:

TONE sa...

DEN BUTIKKEN ER BARE SÅ FIIIN OG VAKKER....ENDELIG NOE ANNET EN...ALT DET ANDRE..YOHO =)

Emmeline sa...

Er fremdeles overrasket over at denne butikken har gått meg hus forbi??? Men enig med deg: Stilig, helhetlig og gjennomført. Så luktet det så godt også....

Fru Fly * Heidi sa...

Hei! Vi har vært nøyaktig samme runde i dag vi, jeg var både i Eplebutikken OG Flamant! Sistnevnte var første gang for meg også, og jeg ble så imponert! Trodde det skulle være oldis-ting og Chesterfield, men det var masse fint! I dag ble det kun en rekognoseringsrunde, neste gang er det nok frem med kortet;) Klem Heidi

Ingunn sa...

Så flott butikk. Takk for tipset. :)

Klem og ha en fin dag Ingunn

Emmeline sa...

Heidi: Lurer jo veldig på om ekornene betjente deg raskt og effektivt? Eller om du hører til i gæmlis-kategorien..."vi som ser ut som om vi har gått feil og derfor ikke får hjelp noensinne????"

Ellemeller sa...

Eg har flira høgt saman med kjæresten medan eg las om curling-antrekket ditt, du er ikkje sann!!

:)

Mette sa...

Oh, yes, den butikken har vore der i heile vinter. Sidan eg er relativt ny i Bergen (6 år) så forbind eg den mest med fruekafeen Erna som gjekk inn i fjor sommar. Høge smørbrød og keisamt interiør. Når ein går i open barnehage på Nordnes (Nykirkens) og/eller har hatt mac'en på service to gongar på 6 veker så kan ein ikkje unngå å få med seg dette nye interiørmekka.

Anonym sa...

hvorfor ikke:)

Anonym sa...

Men hvor i byen er dette? Når en tilvanlig tilbringer tida si i ytterste sørligste del av Fana, er det fort gjort å gå glipp av sånt som skjer inne i sentrum.

Har forresten "curlingbuksene" jeg også, men når jeg kjøpte fulgte det med ensfarga jakke.

Jill sa...

Jeg fikk hjelp på eple-butikken :-)
Og veldig raskt oxo :-)
Jeg tok en litt annen strategi enn de store øretelefonene, jeg valgte den litt dumme....

Jeg gikk bort til en Ipod-dock som pøste passelig med lyd ut i butikken og skrudde OPP volumet uten tilsynelatende å klare å skru det ned igjen :-)
DA kom de løpende!!!!

Med et passelig unnkyldene smil (med lygekryss på ryggen) innkasserte jeg hjelp raskt og greit.
Flamant er FANTASTISK♥
Kos deg i regnet!

the Folding chair sa...

Ja, nå fikk jeg lyst å bo i Bergen! Mon tro om de ikke kan etablere noe lignende i Stavanger :)

Frekke eplenerder. Kast pærer på dem neste gang du må innom, da får du nok oppmerksomhet.

Nina B. sa...

Willy Wonkas ekorn du...hehe..
Bare fortsett å fatte deg i langhet (heter det dét, tro?) du Emmeline, er jo det som gjør deg så herlig unik. Du får meg til å le hver gang! Da en super dag!

Klem NinaB

Irene sa...

To innlegg, på en dag - det er jo bare supert. Nå har ikke jeg besøkt en sånn eplebutikk, men jeg har sett filmen om Willy Wonka, så jeg kan levende forestille meg hvordan det var. Og måtte selvfølgelig le for meg selv.

Dagens opptur er det når jeg ser du har kommet med et nytt innlegg! Du må aldeles ikke begynne å fatte deg i korthet, liker de laange innleggene best. :-)

Ellers så begynner jeg å bli en skap-Bergenser tror jeg. Nesten så jeg får lyst å flytte dit. Bare nesten da, har jo alle mine her. Men hvis jeg måtte ha flyttet, DA kunne jeg dratt til Bergen.

Tror forresten jeg skal ta frem påskepynten min snart. Og se om jeg får gjort ferdig et par halve kyllinger jeg begynte å strikke på for et par år siden. *tralala* Kommer alltid ei ny påske, - trøster jeg meg med.

Ha en god dag!

Line fra huset på landet sa...

Kult! Takk for tipset.Dette er helt klart butikken for meg:))
Klart, jeg bor på østlandet..men je kan jo besøke noen slektninger i Bergen snart jeg. Stikke innom slektningene på vei til Flesland, og resten av de fire dagene bruke på shopping i Bergen blant annet på denne butikken :D

Nei, men seriøst. Dette var et kjempetips. Nå skal jeg kooose meg med å se mer på kolleksjonen deres.

Takk, Emmeline! :)

Emmeline sa...

Hei Anonym:)

Dette er i Christian Michelsens gate 5, bak tinghuset. Vis a vis parkeringshuset der....
På hjørnet der Moberg i alle år solgte barneklær. Ikke så langt å gå fra Torgallmenningen med andre ord;) Håper det var en forståelig forklaring??

Roka Design sa...

Jeg må bare si....jeg har meg noen grasale latter bye av deg:):)
Du skriver virkelig fengende må jeg si...:):)

Eplesjefen sa...

Hei! Fikk linken til innlegget ditt via-via. Det er dessverre pt ikke noen ledige stillinger i butikken til din mann, men takk for beskrivelsen av besøket, det vil bli tatt opp med de ansatte og jeg lover å gjøre det jeg kan for å unngå at andre skal få samme opplevelsen.

Velkommen tilbake! :)

mvh
Eplesjefen

Emmeline sa...

Hei Eplesjef:)

Dette var iallefall svært imponerende! Så jeg bare takker og bukker for tilbakemelding. Ikke verst. Det var nok ikke min mann
(hehehe) men min sønn (hehehe) som var utpekt som aktuelt ekorn hos Willy Wonka, men nå har han kommet ned og tatt ut av oppvaskmaskinen... SÅ han har jammen santen skjerpet seg han også;) Ha en fin fin dag, og hils de unge mennene;)

Anonym sa...

Tusen takk for forklaringa. Det skal jeg klare å finne :-) Har bare fire år i Bergen, så henvisninger til hva som lå der før (og som mange bruker for å forklare hvor ting er) funker dårlig.

Da er det bare å snike med seg visakort og bil ut av heimen og ta seg en byekspedisjon :-)

Related Posts with Thumbnails