mandag 1. mars 2010

Gustavianske greier


Den nye spisestuen er på plass på kjøkkenet, og har så langt skapt uenighet i tre generasjoner. Emmelines mor mener at spisestuen ikke egner seg for Emmelinefamiliens harde hverdagsbruk, og at den bør settes på stas. Hun mener også at det kun er statsautoriserte møbeltapetserere som bør pusse opp et møbel som dette.


Det yngste Emmelinebarnet har i all forsiktighet ymtet frempå om at dette er det styggeste møbelet vi noensinne har skaffet oss her i huset. Det er jo fint mamma, men det er på en måte veldig stygt også;) 


Emmeline er faktisk litt enig. Aldri har jeg vært mer fornøyd med et kjøp, som samtidig er så harry som det kan bli. Det er disse gullsnirkleriene som skaper litt hodebry. De er fine, men de er liksom ikke SÅ fine hvis du skjønner hva jeg mener. Emmelines mamma skjønner IKKE hva jeg mener, for gullsnirklerier hører til på gustavianske greier. Å neidadu, stolene bør ikke males, og man bør heller ikke tenke på å gjøre gull til sølv eller noe deromkring. 



Så foreløpig står stolene her på stas, og jeg vurderer å kjøpe noen sånne små bursdagskroner i papp som vi kan bruke når vi spiser middag. Sånn at vi iallefall matcher litt! Jeg har også funnet frem noe rimelig stoff og en solid stiftepistol. Det er greit nok å ha en forkjærlighet for rosa Dynasti-inspirerte saker, men disse stoltrekkene er forbi stadiet for verneverdighet for lenge siden!!!


I natt har jeg ikke sovet noe i det hele tatt. Emmelinemannen svarte ikke på mobil i går kveld, og dermed begynte tankene å svirre: Tenk hvis han har vært på nettkafé og lest om Emmelines siste kupp? (GULP  *bondeanger de luxe!) Det var så gale at Emmeline måtte gå på kjøkkenet for å spise en skive klokken tre om natten. Der inne var det jo ikke mulig å komme frem til brødskuffen, grunnet veldig mye møblement, så sånn sett er det veldig gunstig med to spisegrupper på et kjøkken. Det har en slankende funksjon rett og slett!


Heldigvis har Emmeline bekymret seg helt uten grunn! Emmelinemannen hadde bare vært på pub mens mobilen var på lading, og i dag kunne Emmeline styre sin uvitende mann rundt i Cath Kidston butikken i en hel time via mobil:) Det var rett og slett helt herlig! Håper dere koser dere også, med eller uten stiftepistol på baklommen - og unbraconøkler fra Clas Ohlson;) Oppdatering følger nok snarlig, SO LONG!


56 kommentarer:

beate sa...

hi,hi..skulle likt å se at du fjernstyrte mannen din i damebutikken over alle damebutikker... kunne vært en ide for thomas og harald dette her!

gleder meg til å se fangsten

klem beate

beate sa...

hi,hi..skulle likt å se at du fjernstyrte mannen din i damebutikken over alle damebutikker... kunne vært en ide for thomas og harald dette her!

gleder meg til å se fangsten

klem beate

Lille Persille sa...

Blir spennende å se hva det blir av møblementet. Må jo være lov å bruke litt sølvmaling over gullet - iallefall til det blå trekket. Tror det hadde blitt superfint:)

Hvit Villa sa...

Hahaha, ler meg skakk av deg igjen! Mamma har helt maken spisestue, men trekte den om fra nøyaktig det samme pompøse rosa stoffet for sikkert 15 år siden :-)

Sjuskeline sa...

Nå er det Sjuskeline sin tur til å være rystet over Emmeline. Du kan da ikke herpe dette klenodiet!!!! Ikke mal over gullsnirleriene! Ikke skift stolputene! Kanskej Sjuskeline kommer og kidnapper hele spisestuen din i nattens mulm og mørke hvis du ikke er grei! Og jeg får sikkert hjelp av yngste Emmeline-ba´rnet :-O

mette sa...

Du er jaggu festlig altså! For et kupp du har gjort (uten at jeg vet prisen da...)! Enig med deg; de gullgreiene kan du sikkert klare deg uten. Lykke til med stiftepistol!

Anonym sa...

Ønsker meg også en fjernstyrt Cath Kidston mann he he....

Hilde:)

Marita sa...

Du er fantastisk morsom !!

Bentelen sa...

Stiftepistol e et flott verktøy. Og blått er myyye penere en rosa:) Du finner nok en flott måte å løse dette dilemmaet på, gull eller ikke gull:)

Frau Putz sa...

Frem med stiftepistolen og den hvide maling.
Det er absolut tilladt at pifte gamle møbler op! Tænk bare... hvis du ikke havde reddet dem, var de måske endt som affald på "deponeringen" (Hedder det vist på norsk?)
Væk med ækelt rosa betræk. Frem med polkadotter!

Blått til lyst sa...

He, he - ja dette var et pust fra barndommen. Jeg er født i 1960, og dette er nettopp spisestuen de elegante mødrene hadde. De som ikke hadde moderne dansk teak med grønt plasttrekk - eller brune skaistoler.
Nei, de som visste hva stil var, hadde dine "nye" spisemøbler. Med rosa striper og det hele. Og gjerne gardiner i samme stoffet.
Mal vekk gull og trekk om med glødende stiftepistol - dette æ'kke dronningens stoler heller :) :)

Fjordheim sa...

Syns spisestuamøblene dine er flotte. Men den gullsirkelen hadde jeg kanskje malt over. Hvit?
Du finner nok ut av det. Stolene blir nok enda flottere med nytt trekk ja. Det blir spennende å se hva du har klart å fjernstyre mannen frem til. hehe.
Lykke til med oppussingen :)

Hilde sa...

Gleder meg til innlegget med Emelinemannen med krone og nytt servise som spiser sitt første måltid det nyomtrukne og nå sølv dekorerte skjønne spisestue møblementet... Du er bare konge- så krone blir bra!
Klem Hilde

Anonym sa...

Dette blir en lang Emmeline- historie :). Han er nå ikke så verst han mannen din, og du skal se han blir begeistret for det nye kjøkkenbordet :))

Inger Johanne, Østfold

sylvia sa...

hei
åå så heldig du er,jeg syntes en er vakker,men hadde nok som du byttet setetrekk å fått vekk gull,
men den var fantastisk flott,
gratulere såå mye.
klem fra sylvia

NL sa...

*LOL* ser for meg mannen din på shopping og håper vi får se bilder når han kommer hjem.

Syns det nye møblementet ser bra ut og liker godt GG stæsjet ditt som dekor.

Safina sa...

kjenner den godt igjen, jeg. Ikke alltid like enkelt når man faller for ting, "som man ikke har bruk for" hihi..
Stoffet var fint, blir spennende å se resultatet.
kos

xxx

Anonym sa...

Du må lytte til magefølelsen din, seier den mal over og stifte på nye trekk, så gjer du det.
Lykke til, uansett : )

Klem Mai Britt

Vårt Hus sa...

Kanskje Emmeline mannen blir positivt overrasket og hoppende glad for ny spisemøblement!?! Det er lurt å slå til på sånne kupp når ens bedre halvdel er på utelandstur. Somregel er de så gira når de kommer hjem, etter å fortelle om alt de har opplevd. Samtidig har de pittelitt dårlig samvittighet for at de har vært alene på tur at de tilgir for sånne kupp!
Tenker du gleder deg til å se hva han har med i kofferten :))
Klem Yvonne

Drømmedama sa...

Slit'an, flott var det men sikkert enda flottere med nytt trekk.
Lykke til:-D
klem fra meg

Bless by Tone sa...

Gullt "has to go" - enig med deg, jeg

Hos Camilla sa...

Synes den er lekker som den er jeg... Nå er tøflene våre på vei til Halden :-) Takk for tipset!
Camilla

Unknown sa...

Sånn skal det være! Frem med fjernstyring og stiftepistol! :D Skulle ønske jeg hadde plass til spisestue, jeg.

Lisbeth sa...

Super lekker spisestue du har fått deg, Emmeline.
Men skal du ikke betrekke stolene med Greengatestof eller Cath Kidson stof som kan matche alle dine kopper og div.?
Jeg har samme runde bord som deg og som jeg er veldig glad for...og når man setter de 2 indleggsplater i så har det jo samme fasong som det gustavianske...lol

Faktisk er jeg selv på jakt etter stole i den gustivianske stil til det runde bordet mitt...tror det ville bli litt røft.

Jeg gleder meg til å høre hvordan Emmelinemanden reagerer når han kommer hjem...:-)
Jeg håper at du kan sove godt i natt!

Klem fra Danmark

Anonym sa...

Synes også at spisestuen er lekker! Stå på Emmeline. Bare husk på det strykejernet.... Jeg er på din side! :)

Jannickes Hjemmekos sa...

Heisann
Jeg hadde en slik for noen år siden. Jeg leverte alle delene inn og fikk dem sprøytelakkert. Droppet gull-dekoren. Trekte om stolputene selv og det ble kjempebra. Lykke til med spisestuen, husk det er dere som skal trives med den. Klem fra Jannicke

Snuskebassa sa...

Beklager, men jeg var litt ukonsentret når jeg leste innlegget ditt, og måtte dermed rykke tilbake til start.

Det var disse papp-kronene som ryket meg ut av bevisstheten. Jeg så nemlig for meg at de skulle brukes for å dekke over snirkleriene på stolene. Og jo mer jeg tenker på det så tror jeg at det kunne blitt en artig vri. Men lag dem for guds skyld i papp, nei, nei. Jeg mener tre! Eller mener jeg noe som helst?
Jeg tror bare jeg logger av jeg. Lykke til videre. Gleder meg til å lese fortsettelsen.

Hilsen hybelkaninoppdretteren Liv i Løå

Beth sa...

Syntes spisestuen er helt nydelig selv med noen gullsnirkler på jeg og den passer godt sammen med resten av dine kjøkkenting...
Selv om det er en Gustaviansk spisestue så tåler den faktik å være i daglig bruk!
Og hvis stoltrekkene ikke er flekkete og slitt, syntes jeg de var utrolig fine med rosa trekk.
Du har all grunn til å være fornøyd med handlen din! Det ble rålekkert!

Klem Beth...

tinemor sa...

Ja, det var nå gull på den jeg hadde planer om å kjøpe å..
Men det hadde ikke vart lenge her i huset.
Her er min beste venn limpistol, stiftepistol og malekost :-)
Ser flott ut det blåe stoffet!
Tror nok det blir lekkert dette ja
Lykke til
Klem

Anonym sa...

Hei Emmeline! Jeg koser meg stadig med innleggene på bloggen din, du skriver fantastisk bra!! Lo godt av denne også, synes liksom jeg ser hele scenarioet; Emmelinemann ut - gustaviansk spisestue inn og masse greier for at han ikke skal oppdage det. Du vet; litt som en sånn gammeldags farse, der folk løper ut og inn av dører hele tiden, og den ene halvparten vet ikke hvor de andre er... Jepp, sånn ser jeg dette for meg. I dette tilfellet må jeg riktignok si meg enig med det yngste Emmelinebarnet; men så er heller ikke gustavianske møbler helt min greie. Er dog helt sikker på at jeg kunne trives ved det bordet - gustaviansk eller ei -med selskap av Emmeline og en Green Gate-kopp med te. Jeg gleder meg til neste Emeline-stunt :-)

Maya

Minka sa...

Den var kjempe lekker, og helt enig, nytt trekk og bort med gull....Den blir kjempe flott.Jeg gleder meg til innlegget ditt når mannen kommer hjem, blir spennende å høre om..Klems

Løvetann sa...

E du blitt heilt sprø C? Ler meg i hel! Stakkars E, han har min fulle sympati når han komme him...

Ha ein fine vinterferie ;-)

Smil fra L

Ruths datter sa...

Spennende framtid for dette bordet.Jeg følger med.
Klem

Anonym sa...

Det er bare så morsomt å følge din blogg :)
Ha en fin dag !!

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Jag må bara säga - härliga härliga Emmeline!!!! :-D

Anonym sa...

Jeg har nettopp trukket om tre stoler med voksduk fra CK. Stone med hvite prikker, det ble veldig fint. Men det er sikkert ikke tingen på disse fine møblene. Ser for meg noe stripete gråblå. Du kan sikkert bli inspirert av å se på bildene av Carl Larsson fra hans hjem Sunborn. Lønner seg sikker å bruke god kvalitet, feks fra Laura Ashley.

Ramme Alvor sa...

Ja, no har du tatt skrittet vidare og har eit definert stilobjekt på kjøkkenet. Eg er spent på korleis det vert saman med resten av interiøret ditt. Har same svake punkt når det gjeld denne stilen i møblar som deg, har berre ikkje vore så heldig å kome over noko slikt endå. Gler meg til store bilder kjem :)

Anonym sa...

liker ikke gullsnirkler jeg heller... Skal man da la dem være om det er aldri så Gustavianske??

Fornøyelig lesning igjen, takker hjerteligst:)

Trultemor


trultemor.sier.no

Berits lille hjørne sa...

Tror dette blir veldig bra jeg Emmeline. Stygt er det ikke. Bare litt uvant i dag. Nytt stoff og kanskje litt demping av gullet så blir det her veldig bra. Jeg er fornøyd med deg og kjøpet ditt:o)

Cathrine Aksnes sa...

hihi.. du skriver så bra ;) å den spisestuen din.. gleder meg til å se den ferdig emmelinefiksert :)

Annikken sa...

Så morsomt - dette er jo akkurat sånn bord min farmor har!! :)

Med samme putestoffet (og hun hadde matchende gardiner i sin tid, de tror jeg er døde nå.) Det blir sikkert fint hos deg! (Jeg klarer ikke helt å se for meg settet uten å se den lillabrune skinnsofaen, brune seksjonen, den innrøyka tapeten, gullkuppellampene, de rosa gardinene - du skjønner tegninga - interiøret hos min farmor..hehe!)(Til gjengjeld har hun alltid vært glad i å handle og jeg har arvet mange tøffe ting fra 70- og 80-tallet!)

Jeg hadde ikke hatt noen skrupler i forhold til å male over gullet ihvertfall. Stolene er jo gode å sitte på:)

Hem och Lycka sa...

Hihi, du är så härlig!

kram Mia

Anonym sa...

Hei
Ville bare gratulere med flotte møbler. Har akkurat like selv, i tillegg til skjenk og hjørneskap, kjøpt for en slikk og ingeting. Det eneste jeg har gjort er å flekkmale og trekke om stolene. Syntes de ble langt mindre harry da. Brukte et sandbeige tykt gardinstoff og stiftemaskin. Veldig enkelt inngrep.

Blir bare mer og mer glad i serien, det lille gullet som titter fram her og der har jeg latt få være..

Anne Line

☆Therese sa...

:) Leste innlegget ditt igår og måtte jo få med meg fortsettelsen i dag! Og så for jeg se at du har kjøpt slik spisestue som min foreldre har!!! Litt morsomt syntes jeg :D
Må få med meg fortsettelsen her altså - see you!

Klem

Ellemeller sa...

Eg burde absolutt handle meir på Finn. Kjæresten er på slankern og hadde nok sikkert satt stooor pris på spisestovemøblar utover heile golvet, og då spesielt framføre kjøleskåpet! Takk for tipset, eg skal ymte frampå i kveld:) Eg gler meg grenselaust til Emmelinemannen kjem heim att!!...eller iallefall til å lese om reaksjonen hans.

Anita sa...

Jeg sier kun en ting!! LIMPISTOL
;0))))

liven sa...

Heisann!!
Ja her shopper vi i vei....både du og jeg!!
Og spisestuen din er jo utrolig skjønn da :o) Siden du holder på med stiftepistolen så regner jeg med at du holder på å skifte trekk....gleder meg til å se!!
Disse fil de fer underlagene mine er faktisk kjøpt på KID....en gang for lenge siden....de glimter til avogtil de!!
Kan gi deg et tips om en butikk....velkommen.org...der har de lignende og mye annet kjekt!!!

kos deg med dine prosjekter Emmeline :o)

Anonym sa...

Behold gullet, det gir det litt karakter. kan lett bli litt kjedelig som bare hvitt.

God kveld

Anonym sa...

Hallaien!Gratulerer med spisestuen.Må si eg e uenig med din kjære mor. Møbler e til for å brukes, og ikkje for å overleveres neste generasjon uten slitasje.Ville vært skeptisk til kvitstripet stolsete.Hverdagens mørke bukser gjør de nok fort gråfarget.Ser for meg Emmelinemannen i Liverpool trøye og kongekrone ,der han inntar velkomstmiddagen du har forberedt:)
Randi og Kristense

Sommerhusliv Hele Aaret sa...

Hej Emmeline:
Har fulgt din blog igennem længere tid og syntes den er rigtig sød med alt det fine Greengate.
Jeg er også helt vild med Greengate og ligger tit fine billeder ud på min blog.
Så hvis du har lyst må du gerne kigge ind.
Knus Susi

Anonym sa...

Flott spise stue du har fått deg..
Synes du er tøff som ordner alt dette mens mannen er på tur. Tror ikke det hadde vært særlig lurt her i huset..Men mannen din blir sikkert veldig fornøyd..

Kos deg videre..

Kristin sa...

Joda! Her gjelder det å beholde TROEN!! Dette blir flott! Romantiske snirklerier kommer til å bli helt nydelig!
HVORDAN GREIDE du å dirigere din mann rundt i Cath Kidston-butikk?!.. Selv greier jeg ikke engang dirigere min mann rundt på Rema!

Ha det strålende!

Klem fra Kristin på Akeleiegården.

Trine sa...

Flott blogg du har, den kommer jeg til å følge framover :)Artig å lese om ditt lille "mens katten er borte..."-prosjekt hehe, min samboer er også borte i dag så jeg har dratt med meg en gammel stabburstrapp inn i stua :S

Ønsker deg en god kveld!

Ocean showroom sa...

Hi, hi! Jag ser fram emot att se vad det blir från Cath Kidson. :-) ha en fin kväll! Kram Alexandra

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Heisan!

Grattis med ny, den fortjener du. Den ser superlekker ut, blir bombesikkert et flott smykke hos deg!... behold gullet:)
Du vet du/vi fikk rett. Så de første fattigmannsstakene og madonnaene på Fretex i forrige uke,morsomt.

Ha en strålende uke.
Klem


Klem

Mari sa...

sånn spisestue hadde vi før! jeg elsket den da, og elsker den fortsatt^^

Related Posts with Thumbnails