mandag 15. mars 2010

Å stramme seg opp


Jeg hadde, som vanlig, en spesiell opplevelse på vei hjem fra jobb i forrige uke. Bussen var fylt til randen av ungdommer. Emmeline hadde heldigvis kapret seg et sete. Da fikk jeg øye på den gamle engelsklæreren min fra ungdomsskolen litt lenger bak i bussen. Mister LADIES AND GENTLEMEN himself. En sånn tweedjakketype som vi hadde den dypeste respekt for, fordi han var et sånt varmt og elskelig menneske.


Når han fortalte om hvordan hans elskede hadde forsvunnet i smogen borte i London, lyttet vi henført. Historien endte alltid med at de ble forent under en lyktestolpe, og ble lykkelig gift. Dermed tenkte Emmeline at når hun ble voksen, skulle hun jammen også finne ekte kjærlighet gjemt i fogen og smogen. Det skulle fortrinnsvis være en gentleman i tweed, som snakket oxfordengelsk med en sånn fantastisk swung, at folk fra Oxford hadde dødd av misunnelse. I etterpåklokskapens lys, skal det sies at tweedfaktoren hos min store kjærlighet ble forsvinnende liten, og oxfordswungen om mulig enda mindre. Men det er vel en annen historie.


Da engelsklæreren fra åttende klasse smilte til Emmeline fra bakerst i bussen, ble Emmeline i alle fall veldig opptatt av å gjøre de riktige tingene. Først kom jeg på at jeg burde gi min plass til noen som var eldre. Siden det ikke var så mange eldre å ta av, endte jeg med å tvinge en dame på min egen alder til å overta min plass. Så husket jeg på at Mister Ladies og Gentlemen var opptatt av at vi skulle ha en rak holdning. Dermed rettet Emmeline seg voldsomt opp i ryggen. Tilslutt kom jeg til å tenke på at det trolig regnes som udannet å høre på musikk, selv om jeg bare hører på uskyldige Anita Skorgan. Dermed pakket jeg ned ipoden min, og så sto jeg hele veien hjem. Rakrygget og uten musikk, på en svært dannet måte. Jeg var helt ødelagt både i ryggen og i smilemusklaturen da jeg kom hjem. Det er jammen santen ganske slitsomt å stramme seg opp, selv om det bare handler om en kort busstur.


Hendelsen har imidlertid ført til at Emmeline har tenkt litt på at det er på tide å stramme seg opp på generell basis. Jeg er en sånn type som ofte strammer meg opp basert på ytre motivasjon. Jeg er liksom flink pike når jeg ser min gamle engelsklærer, eller tenker på at jeg snart skal møte min skjønne livsstilscoach igjen ( *Hallo Anne Grethe -håper på en måte at du ikke leser dette;)


Jeg burde jo heller ha strammet meg opp basert på egen indre motivasjon. Derfor har jeg nå børstet støv av joggesko og salatblad. Kjøpestopp er innført, og fast trening er satt på timeplanen. Fordi det er bra for meg.  Det handler selvfølgelig ikke om at det er reunionstreff for gymnasklassen denne våren? Å neida, det handler ikke om det!


For dem som lurer på sammenhengen mellom bilder og tekst?? Vel i dag ble det gjenbruk av gamle bilder og derfor er det NULL sammenheng. Jeg lurer imidlertid på om du er en av dem som klarer å holde fast ved din indre motivasjon, og i så fall:  Hvordan i all verden klarer du det???


                                          

40 kommentarer:

Hanne sa...

Da jeg så toppen av innlegget, begynte jeg seriøst å lure på om våren var kommet på dine kanter, og at du faktisk hadde plantet ut stemor allerede. Det var en lettelse å få høre at bildene er fra en annen vår.

Nei, hvordan beholde indre motivasjon? Jeg skal følge spent med i kommentarfeltet her. Kanskje både du og jeg får noen gode tips?

Ha en strålende uke!

Pludrehanneklem

Hos Camilla sa...

Haha, føler akkurat på samme måte når jeg møter min gamle mattelærer i butikken ;-)
Ellers har jeg aldri hatt noe livsmotto eller livs motivasjon, men er et lykkelig menneske allikevel.
Lykken kommer av seg selv når man ikke anstrenger seg så hard for å tenke at man skal bli det....

Hennes sa...

Motivasjon er bare for de "proffe", jeg er en "Vinglepetter", så jeg klarer ikke bestemme meg for om jeg skal "være motivert, eller ikke".. :O)

Ikke lett med andre ord, men lykketil med jakten på motivasjonen, håper du finner den..

Linda

Anonym sa...

Svaret mitt er at jeg ikke klarer å holde fast i min indre motivasjon. Før eller siden sklir det ut!

Klem Kristine

Martes atelie` sa...

Vi er nok som deg vi aller fleste tenker jeg. Husk slanking begynner alltid på mandag...

Ja, det er noe i det. AT det SKAL være SÅ forbaska vanskelig! Deilige å se bilder av vår.

Hilsen Marte

Smilla sa...

Også en av dem som trenger ytre motivasjonsfaktorer desverre.

Har alltid misunt de som greier å ha kadaver-dispilin - Helt uten tilskuere...

♥ Linnie ♥ sa...

Det skal en del styrke til for å holde fast på sin indre motivasjon konstant, tror jeg :)

Jeg sklir ut støtt og stadig, men er til gjengjeld ganske flink å hente meg inn igjen :)

Man må bare klare kunsten å gi seg selv et realt spark i ræva til tider ;D

Ha en flott dag :)

Fru Rosas Hjem sa...

Desverre så har jeg ingen råd å komme med. Jeg hadde planer om å trille tur med tvillingen mine MINST en gang pr dag når de kom til verden......nå er det 7 mnd og jeg har knapt rørt vogna...La oss skylde på den kalde vinteren og snøen;))

Hilde sa...

Indre motivasjon er kortvarig glede hos meg - desverre... Men jo da - den er der, men etter en periode blir den liksom usynlig og bortglemt et sted der inne...
HIlde

Anonym sa...

Du er da indre motivert - til blogge, facebooke, ta bilder, pynte og ordne i huset blant mye annet- på det området er jeg kun styrt av ytre motivasjon og nød - må invitere mennesker stadig vekk slik at vi må holde rotet gjemt under overflaten. Tror egentlig det er sånn med det meste - tror få klarer over lang tid å motivere seg til ting de ikke liker å drive på med. Det som noen er lett å motivere seg til, og bare en lyst og en glede - er for andre et slit og en pine. Håndarbeid for eksempel- hat for meg, glede for mange og sikkert noe jeg burde, men gidder det ikke. Da helelr trene, som jeg kan bl hektet på og synes er veldig kjekke greier :)

Anonym sa...

Må til stadighet innom bloggen din for du skriver så levende.Det at man til stadighet kjenner seg igjen er jo også et pluss.
Når det gjelder denne indre motivasjonen så tror jeg at det er med den som med så mye annet,man må bare ta en dag av gangen og ta en vareopptelling før natta senker seg.Og så er man kanskje ikke nødt til å kvitte seg med alle uvaner samme dagen.
Lykke til og gleder meg til å følge med på hvordan det går:)

Gun fra Maura

Birgitte sa...

Sikke en engelsklærer. Ham kunne mange lære noget af i dag også, tænker jeg. Du skriver dejligt!! ;0)

kallemillelente sa...

Gamle lærere har et hardt grep om samvittigheten. Mitt verste øyeblikk sånn sett var å intervjue en tidligere norsklærer. Og få saken i retur med masse røde kruseduller på...
Men har ikke du også jobbet som lærer, da? Tenk på det neste gang du sitter på bussen! Sikkert noen som strammer seg opp for deg også.
Topp med relansering av bilder, da. For de av oss som ikke har fulgt med i bloggverden i det uendelige. Eldstedatterens rom skal fikses "til skolestart". Prinsessene skal ut, det er vi enige om. Hovedpersonenen selv ønsker seg Kitty og Hannah Montana-elementer, jeg prøver panisk å bla i Green gate katalogen foran henne.
Jeg ønsker meg gjerne en bloggifisering av rommet til Linselusen! Til hjelp og støtte for de som ikke elsker Disneyrom...

Unknown sa...

...eg har før sagt at eg har ein vilje av smør...og den indre motivasjonen sit i sofaen med tusen på tusen med tobleroner fra Polen og ser på Start Trek Voyager Sesong 4...mens eg (ego)..sit på romaskina og gret over "livet" som som stadig når nye mål...


Klem!

Anonym sa...

Du aner ikke hvor mye glede det gir meg å lese dine blogg innlegg! Alle de super vakre interiør bildene kommer nesten litt i skyggen av de vanvittig gode tekstene her inne :)
Tusen takk for alt du deler med oss!

Hilsen Alma

Ramme Alvor sa...

ops der skjedde det igjen...

Christine sa...

Jeg møtte opp og skrev meg inn på treningsstudio i November. Jeg skulle trene, styrke både hofter og kondis. Jeg har vært på treningsstudio en eller to ganger å trent etter det. Jeg har i tilegg jobbet der i ca en måned nå, men enda er ikke treningen kommet inn i hverdagen.

Jeg konkluderer med at jeg ikke eier motivasjon eller viljestyrke, og virkelig trenger noen som kjefter på meg eller tvinger meg til å møte opp på treningsstudio i treningsklær, og bruke alle de aparatene som står der! :)

liven sa...

Hei Emmeline!!
Å holde motivasjonen oppe er vel ikke enkelt for noen.....her holder jeg på å tvinge meg selv i treningsmodus!! Jeg bestiller timer online......kjøper fancy treningstøy....og sier pent nei til invitasjoner de dagene jeg har bestemt meg for å trene!! Men maten.....nei der er jeg ikke så flink!!
Er glad det var gamle bilder du viste her.....spurte etter stemor i dag jeg :o)
De så på meg som jeg var løyen og sa at det er nå aaaaalfor tidlig!!
Og slik er det...her oppe henger vi etter både med det ene og det andre!!

Ha en fin uke Emmeline og stå på!!!

Eirin Bjørnstad sa...

I dag likte jeg innlegget ditt særdeles godt. Helt etter mitt hjerte, og som om jeg skulle fortalt om mine egne rariteter i møte med slikt som gamle lærere. ;-)

Å holde fast på indre motivasjon går i rykk og napp, men jeg prøver virkelig når det gjelder de viktigste motivasjoner. Som feks den at jeg nå skal ut og gå en time hver dag. Og at jeg nå skal tro på meg selv når det gjelder det at jeg er god på å holde foredrag. Og at jeg ikke har godt av sukker og hvitt mel. Når det kommer til litt mindre grunnleggende motivasjoner kan jeg vel ikke skryte på meg så mye. Det hender rett som det er at jeg kommer på at jeg for lenge siden skulle begynt eller sluttet med ditt eller datt.

Ha en fin dag, og alt godt fra Eirin

Anonym sa...

Motivasjon kan bare knyttes opp mot et HVORFOR.... Et tips er å sette opp årstall, dvs en 10-15 av årene framover, med egen alder, barnas alder og store events... Jeg har satt opp til jeg blir 50. Og det slo meg at selv etter det er det 15 år til penskjon, med jobb og greier... Dette ble for meg en kjempemotivasjon til å ta et nytt tak med trening og kosthold. Jeg vil jo holde meg sprek gjennom arbeidslivet ihertfall;-))

Anonym sa...

Motivasjons mandag for "Emmeliner" verden over( meg selv inclusiv)!

1.Hva ønsker du å endre?(kjøpevaner?overvekt?stress?sinne?ekteskapet?barna dine? you name it....det lønner seg å starte med seg selv og se at alt annet følger etter........

2.Hvorfor ønsker du å endre dette?
(fordi svigermor sier det? fordi din mann sier det? eller din mor? eller din venninde?)

All endring handler om å ønske det selv, ville det...våge det!!

3.Hvordan vil du gå frem for å endre?(ny slankekur hver mandag? nix, der har vi vært gitt, trur eg!)

Vigtig for all indre motivasjon er :tenk langsiktig...ha "små" mål underveis, vær "raus" med deg selv,tenk dette fikser jeg!Husk at tilbakefall er vanlig i endringsprosseser, et feilskjær betyr ikke at alt går til h....

Ellers anbefales boken til Barth,Børtveit og Prescott:Endringsfokusert rådgivning, Gyldendal norsk forlag 2001

Med ønske om en vårlig opptimistisk og motiverende mandag
T.

Anonym sa...

Hei Emmeline!

Et herlig innlegg! Så deilig og sitte her og le høyt for seg selv.

Forresten, til de som vil ha stemor; de er å få kjøpt hos Plantasjen i Ytrebygdveien og sikkert alle andre Plantasjer i landet.

Motivasjon? Tja, den kommer og går, det må vi bare alle sammen leve med, så godt vi kan...

Hilsen Elisabeth.

Anonym sa...

Kjære Emmeline!

Hvor utrolig gøy det er å lese om alle dine hverdagsfunderinger, de går rett i hjertet på meg og jeg ler så jeg hikster innimellom.
Jeg er mye eldre enn deg og fortsatt er motivasjon til å gjøre alt jeg burde en saga blott! :))
Hilsen
Jorunn

Fionella sa...

Hei! Bloggen din er helt topp! Jeg liker måten du skriver på, og så er det så utrolig mange fiiiiiiine og inspirerende bilder, da :-D Hurra for deg!

RoseSommer sa...

Motivasjon? Kanskje innlegget i min blogg den 9. april kan være en bitteliten gulrot for å nærme seg et treningssenter?? ;-)

Eller hva med ZUMBA? Følg denne linken for trening med høy party-faktor:http://www.youtube.com/watch?v=6m-KBNKr44c

For de damene som er mest populære på f.eks. REUNIONS er vel egentlig ikke de slankeste/vakreste? Det er vel heller de som er i god form og som kan danse fletta av de fleste? Tren/gå/løp for å kunne danse leeeeenge. Det kan kanskje holde motivasjonen oppe? Nyt dagen og treningen og kyss mannen din. Lykke til.

Minka sa...

Herlig innlegg som vanlig, du skriver så godt..Her er motivasjonen av og på, så ingen råd fra meg, det hadde blitt katastrofe..klems.

organic-lizzi sa...

Ha..ha..Du er og blir festlig Emmeline:-)
Motivasjon...! Den kommer og går.. Har alltid mest energi til forandringer om høsten..Bikinisesong har vi jo nesten ikke uansett,alle mine lærere er nok døde(ikke det at noen av de fikk meg strammet opp imens de levde heller)...reuninion har vi aldri...
En motivasjon er hvertfall glede over det man gjør..Da er det moro å fortsette:-)
Kooos kveld til deg & Stooor klem Randi

Trultemor sa...

Herlig du, Emmeline;)

Ruths datter sa...

Skulle vi ikke alle ønske at motivasjonen holdt seg.Etter en halv dag med slanking får jeg bare så lyst på noe.Bunaden roper fra skapet: Pass på nå, ellers får jeg ikke lufta meg i år heller.Sukk..
Klem til deg-Jeg tror du er flink jeg

Tullefrans sa...

Jeg er nok av den typen som dessverre mangler indre motivasjon, og som dermed har en smule problemer med å opprettholde den. Den ytre er på sin side irriterende nærværende store deler av tiden - i alle fall av tiden blant folk. Det blir slitsomt i lengden når man som regel ferdes i rushtiden!

Bildene dine fikk meg til å lengte etter vår. Jeg er tross alt i besittelse av mine aller første blomsterkasser, og jeg lengter etter å fylle dem med alt som er fint!

sissel sa...

Tusen takk for morsom og tankevekkende opplevelse. Trengte denne i dag, skal rette meg opp i ryggen og stå på videre :)
Ha ei flott uke, og fortsett å skrive så herlig som du gjør :)

Anonym sa...

Jeg er nok ikke skrudd sammen som de fleste andre her. Ytre motivasjon er i mitt hode definert som "press", og det er jeg dessverre allergisk mot. Men hvis jeg selv får en tanke eller ide, så er den indre motivasjonen sterk. Men det er dessverre ikke så veldig fruktbart, er jeg redd. Her om natten begynte jeg å tenke på tysk grammatikk (ja, jeg lurer også på om jeg er syk) og fikk da ikke sove på de neste 2,5 timene. Det er utrolig mange regler i tysk grammatikk - dativ bøyer både pers pronomen, substantiv adverb og verb, husket jeg på. Dessuten plasserer de verbene så rart, og er det ikke slik at det bare er hjelpeverbet som bøyes osv osv. Gudskjelov sender tv3 kvalitetsfilmene om natten, så denne natten ble jeg reddet av filmen om Skorpionkongen... Jadda. Skikkelig matnyttige grublerier.

wenche ringen sa...

eN MÅTE Å HOLDE FAST PÅ SINE MÅL PÅ ER JO DET SOM DU HAR GJORT HER..... FLAGGE SINE MÅL HØYT ! JEG HAR BESTEMT MEG FOR IKKE Å SPISE GOTTERI PÅ EN MÅNED ( NOE SOM HØRES VELDIG ENKELT UT FOR NOEN , MEN HARDT FOR MEG...!) DETTE LØFTE LA JEG UT PÅ FACEBOOK , SÅ ALLE MINE VENNER OG BEKJENTE SKULLE VITE DET,- DA BLIR DET JO BARE FOR FLAUT Å IKKE KLARE DET. JEG ER SPENT PÅ Å FØLGE DINE MÅL HER PÅ BLOGGEN, SPESIELT DET MED KJØPE STOPP !! LYKKE TIL.

Emmeline sa...

KJØPESTOPP JA---det hadde jeg nesten glemt allerede;)

Forglem-meg-ei sa...

Nyter bloggen din, Emmeline! Og jeg tror du er i besittelse av mye indre motivasjon! Det gjelder bare å bestemme seg for hva man skal motivere seg for til enhver tid. :)

Jeg anbefaler deg og hvem som helst andre å lese boken "Kongen anbefaler"

Den er skrevet av Ingvar Wilhelmsen (spesialist i bl.a. psykiatri og leder for Hypokonderklinikken (!) i Bergen.)

Boken gir deg nesten banalt enkle løsninger på "vanskelige" ting, som f.eks. mangel på indre motivasjon og/eller viljestyrke.

Wilhelmsen sier (fritt gjengitt):

Dersom du ØNSKER en forandring i livet ditt (stor eller liten) skal du:

Tenke etter om du VIRKELEG ønsker denne endringen...

(F.eks. Du ønsker å endre livsstilen din ved bl.a. å trene to gangen i uken).


Dersom svaret er
"JA, dette Ø N S K E R jeg, helt klart!


Da kan du si:
Dette M E N E R jeg!!!"


Og dersom du faktisk mener det, kan du si:
"JEG HAR B E S T E M T MEG for at slik skal det bli."


Du har altså bestemt deg for en endring. - Flott! Da er du komt så langt.

Men så kommer jo det som er vanskelig; å gjennomføre ...


Her er LØSNINGEN ....

Du skal, ganske enkelt,
O P P F Ø R E DEG SOM OM DU HAR B E S T E M T DEG!

(For f.eks. å endre livstilen din.)

Det er banalt enkelt. Men det virker, faktisk. (På alt fra å komme igjennom kjedelige rutineoppgaver til å lage kjøkkenhage).

Det er lov å ha tilbakefall, men du har jo bestemt deg, og da må du altså, så snart som mulig, oppføre deg som om du har bestemt deg!


CEEP CALM AND CARRY ON, EMMELINE!

mvh
Forglem-meg-ei

Annie sa...

Herlig innlegg, småhumret igjennom hele. :) Du har fått masse gode råd her, og det med små delmål syns jeg var særdeles godt. (Det var nok en type karakter din engelsklærer ville gitt deg denne dagen). Jeg titter stadig innom bloggen din, her er det koselig å være!

Two sa...

Indre motivasjon,.... er nok mange som sliter med det, og ingen er vel gjennomført motivert i alle situasjoner ein skal igjennom. Men for å vinne, ein seier for seg sjølv iallefall uansett mål, må eg minne om kva Northug sa under OL om korleis han klarte å vinne sitt løp: "Det var ei blanding av hat og motivasjon"! Så eg har som et lite tips om at det ein ikkje likar å gjere, det hatar ein kanskje litt, men prøv heller å "Ta rotta" på dette en ikkje likar. Då vinn du ein liten personlig seier kvar gong du gjer det "du helst ikkje vil", og du får ein fantastisk god følelse etterpå! Så lag deg et turmål i skogen/fjellet, ha faste stoppesteder for en pust og ta gjerne med deg Anita Skorgan på Ipoden! Men velg musikk med skikkelig GÅ-rytme!! Og ikkje stopp før melodien sluttar!! Dette har eg god erfaring med, men har desverre mange andre Vingle-Petter egenskaper i løpet av en dag eg også!!Lykke til med motivasjonstreninga di!Helsing Juliann

Stine Elise sa...

Keep your eyes on the price!

Det er min motivasjon ;)

Mia, New Room Interior sa...

Flott innlegg! Og utsikten din fra verandaen er jo halt fantastisk!! Godt å se litt vårbilder, gjorde ingenting at teksten omhandlet noe annet, innleggene dine er alltid morsomme å lese! Ha en fin dag! Klem

Anonym sa...

Hei Emmeline.
Det er ikke lett med denne indre motivasjonen, det er sikkert. Jeg har treningskort på SATS, og jeg skal skrive under på at jeg ikke alltid er like motivert. Men for å komme meg avgårde, så pleier jeg å booke timene på nettet tidligere på dagen. Og jeg sier til meg selv, at uansett hvor trøtt jeg er, vet jeg at jeg blir glad av å trene. Smilet kommer fort på plass så snart treningstimen er i gang :)Så da tvinger jeg meg avgårde uansett. Maten synes jeg er vanskeligere, men jeg prøver å si til meg selv at jeg føler meg 100 ganger bedre når jeg kutter ut godteri, for sukkeravhengighet er ikke noe å kimse av..... jeg får mer overskudd når jeg lever sunt også. Og helsen blir jo mye bedre. Dette er min motivasjon, håper du klarer å finne din :)
Så får jeg heller spise litt sjokolade i ny og ne, for det skader jo ikke :)

Klem, vivi

Related Posts with Thumbnails