onsdag 23. juni 2010

Alenemor


Emmeline er i gang med sin tilværelse som alenemor. I nesten fire uker skal hun være øverstkommanderende på hjemmebane, uten å jobbe i team. Det er stressende greier. I løpet av et døgn har jeg oppdaget min første svakhet. Emmeline har uklare kommandolinjer. 


Emmelinemannen er vanligvis kommando-kommandør i Emmelinehjemmet. Emmeline trenger sjelden å rope ting som: Ta opp bagen din, rydd rommet ditt, bær ned bosset, stå opp og gå til sengs. Innen Emmeline har åpnet munnen, har hennes bedre halvdel gitt minst femti kommandoer med et høyt volum. Dermed har Emmeline nesten sluttet å gi kommandoer, og da vokser anarkiet frem på et blunk.


Dette er jo en uheldig utvikling, og Emmeline har derfor begynt å kommandere på papir."Kan noen pakke vekk tørkestativet og ta sofatrekket på plass? TUSEN TAKK:)"  Dette er et eksempel på en defus kommando. Hvem er NOEN, det er trolig noen andre! Derfor henger sofatrekket fremdeles på tørkestativet, og i tillegg er kjøkkenet som jeg forlot strøkent, blitt til en slagmark. Jeg har tross alt ikke skrevet noen kommando om å rydde opp etter seg når man har laget mat!



Dermed har alenemoren nå skrevet kontrakt med Lillesøster. Hun har på sin side signert en arbeidsavtale som gir henne stilling som kjøkkensjef. Den unge damen har ansvar for middag og oppvask i ukedagene, og grunnlønnen er ikke dårlig. Litt mer tvilsomt er det at Lillemor krever bruksrett på den nye Kitchen Aid maskinen som skal hentes i dag. Kjøkkensjefer har visst også alle rettigheter i forhold til bollebaking og dessertproduksjon når som helst.


Nå funderer Emmeline på hvordan hun skal klare å skrive kontrakt med Lillebror. Han har visst blitt litt skadet av kommando-kommandør oppveksten sin, og har endt med å bli en slags opptrekksmus. Han jobber bare når han er innen mors synsvidde, og må trekkes opp ved hjelp av en kommando hvert annet minutt.


Alt i alt kjenner Emmeline at 24 timer som alenemor er mer enn nok. Det er ikke for ingenting at Jack Bauer må på ferie etter et døgns jobbing. All respekt for alle de flinke jentene som oppdrar unger, går på jobb og holder huset helt på egenhånd, uten å leve i stereo. DERE ER FLINKE!!! Lekre lånebilder fra Skøna Hem

22 kommentarer:

RoseSommer sa...

Ja, nå blir du nok ekstra forelsket i mannen din når han kommer tilbake. Synd han sannsynligvis er utslitt og ubrukelig til det meste. Men, men, sånn er livet.
Ha en fortreffelig St.Hans!

Line sa...

Høres ut som det blir en tøff sommer for Emmeline..hehe Du kommer nok styrket ut av det..men om dog med behov for en laang ferie

Lisbeth sa...

Stakkels dig Emmeline..Føler med dig..:-o)

Her har det altid været mig der har kommanderet med ungene, mens deres far synes at jeg var FOR STRÆNG!
Og min høje norske røst har hjallet i hjemmet.
Så når jeg tog på ferie til hjemlandet med den mindste, så var der aflappede dage med farmand..:-)
Et par dage før jeg kom hjem, gik de igang med oprydning og rengøring, for respekt det havde de.De elsket nemlig mors mad og madpakker og morgenmad på sengen..hihi.

God fornøjelse.

Hej fra Lisbeth

Den gamle stil-de svunne tider...VINTAGE sa...

Hehe, jaja du har nå store unger da, mye værre å være alene med 5 unger under 9 år skal jeg si deg...da er du utslitt etter en dag. Har jeg prøvd noen ganger.
Men du får prøve å ikke stresse med at alt skal være strøkent og under kontroll det hjelper.
Du har som vanlig veldig fine bilder å vise !!

fairyTale sa...

Husk å rope rosen enda høyere enn kommandoene :)

Livet på Bakkerud Gård sa...

Hihi....kjenner meg igjen i det du sier ja..rart med denne respekten disse mannfolka får:) Skal nå bare være alene en uke jeg da, og med bare ei frøken...kjenner at senga kaller allerede!! Stå på...du får nok orden i rekken om kort tid!!

Tone Yvonne sa...

Skjønner jo at du er litt skeptisk til denne turen. Jeg hadde vel vært tilsvarende urolig ;O)

Det er beundringsverdig alle som klarer barna alene, bestandig. Jeg hadde vel klart en uke eller så (det ville da vært mammadiktatur).
SÅ hadde lengselen etter den andre delen av teamet blitt panisk overveldenede ;O)

Lykke til videre som alenemor :O)

klem

Bustenellik sa...

Huff og huff. Det går seg forhåpentligvis til :-) Om et par uker er det min tur til å styre fortet på egenhånd i Bustehjemmet, men der er det "bare" firbente barn. Heldigvis tenker jeg nå, haha.

kallemillelente sa...

Hiver meg bare på og retter en honnør til alle mødre og fedre som klarer seg gjennom hverdagen uten noen å jobbe i team med! En skulle hatt kongens fortjenestemedalje for slikt!
Lykke til Emmeline! Jeg pleier å true med å kutte barne-TV, men regner ikke med at det hjelper så mye for deg...

Haug-stua sa...

Lykke til! :)

Etter noen timer alene og med kveldsstellet på gang angra eg som p****r på at mannen fikk dra på guttetur. 2 åringen tvinner meg rundt lillefinger'n lett!

Blått til lyst sa...

Her gjelder det bare å ta merragrep:
Fram med klare og konsise kommandoer, og alle tegn til forhandlingsbarn blir møtt med de Gaulle: Jeg har lyttet til deres synspunkt. De harmonerer ikke med mine. Avgjørelsen er tatt enstemmig.
Ungene kommer til å få Emmelinemannen til å hoppe på første fly hjem for å hindre videre mishandling :)

Stjerneteller sa...

Hihi.Tror du klarer deg utmerket som aleineleif! Men dersom de ikke tar seg kraftig sammen, så kan du jo evt prøve med slike små kort som man fikk på søndagskolen, og belønne med stjerneklistremerker eller fiskestempel. Jeg regner med at "jeg tror ikke du klarer det.."-metoden allerede er testet ut. Håper på oppdateringer fra singellivet.

Marit sa...

Lykke til med alenemor tilvelelsen :)
Flotte bilder og se på!

Beth sa...

Dette går nok bra for det høres ut som du er god til å forhandle? :-))

Klem Beth...

Lottemora sa...

Her lokker jeg med at de får leke med vannsprederen hvis de er flinke og hjelper til innenfor et gitt tidspunkt. Eller at jeg (!) skal være med dem å hoppe på trampolina når vi er ferdige. Det er alltid et morsomt syn for små og store...

underveis sa...

Dette vet du jo sikkert, siden du ikke pleier å kommandere til vanlig - men - sats heller på å kose dere sammen og finn ut sammen hva slags avtaler som er lure disse ukene. Både ungene og du vil ha det hyggelig, i tillegg vil dere ha mat og rene klær, med mere.. - så litt innsats må jo til... Klare avtaler - og så nyte å ha god tid sammen med barna, for en har faktisk mer tid med dem når en har dem alene er min erfaring....

Min stil sa...

He he... kjenner følelsen, med nu klarer det nok ;)
Klæmmer fra Susanne

Lyst og luftig sa...

Husk å rose det som er bra!! Og fokusere på det positive!! Velg dine kamper!! Og ta deg god til å belønne deg selv!!

Lykke til! :)

Siw sa...

Skal si Lillesøster ikke er tapt bak ei vogn, den jenta kan du ha håp for :) det tegner godt at hun har rettigheter på dessertproduksjon og bollebaking! Lillebror er nok ikke skadet, han er bare gutt - de må enten ha veldig klare kommandoer eller gulrot å gå etter, har jeg inntrykk av .. se om du finner ei, og vent på resultatet ;) Lykke til!

Lindus sa...

Hahaha... du er så morsom!!!! hehe :) rå humor :)
-Lindus

Line sa...

Jeg ler meg ihejl av dine skriblerier,takk atter en gang!

Rosa sa...

Du får trene opp kommando-evnen, så går nok dette som ein draum. Du har jo trass alt store ungar å kommandere på ;)

Lukke til med åleine-tilværelsen :)

Related Posts with Thumbnails