tirsdag 29. juni 2010

Når katten er borte--kapitulerer bilen!


Det finnes mange gode grunner for å være gift: At man slipper å skifte dekk, er en av dem. Derfor kan jeg jo love at denne damen var pissasur da bilen punkterte med et gedigent PPPPPpppfffffff  her forleden. Med ektemannen  godt plassert midt i selv-realiserings-krisen oppe på Finmarksvidda. NICE!


Emmeline henvendte seg derfor til sin sønn og sa: Du må skifte dekk. Du er mannen i huset nå. 
Emmelines eldste barn svarte: Eg kan ikkje sånne ting. Det kan bare Aurora. (*bedre kjent som Kjøkkensjefen- nå også kjent som mannen i huset) For å gjøre en lang historie kort endte det med at dekket ble skiftet av Emmelines bror, godt assistert av mannen fra Falck.
Da hadde Emmelinemannen allerede holdt flammende appell via telefon:  Har du punktert? Hvordan i helv...klarte du det? Jeg kan bli så forb....irritert altså og bla bla bla! Som om folk går rundt og PLANLEGGER at de skal punktere. Bare for å irritere en ektemann i Finmark!


Vel vel--- Emmeline kjørte forsiktig hjem-pustet lettet ut og slo opp i telefonkatalogen for å finne rimelig dekkbutikk. Dagen etter satte hun seg bak rattet for å fikse opp i elendigheten, men da ville ikke bilen starte. Batteriet var helt flatt.


FORBASKADE DRITTBIL sa Emmeline (*okey, hun satte vel egentlig ny verdensrekord i banning, men det trenger man ikke gjengi.) Så kom jeg på at jeg pleide å starte bilen ved hjelp av giret da jeg var russ. Kan man gjøre det når man har automatgir mon tro? Siden ingen kunne svare, kommanderte jeg Kjøkkensjefen til å dytte bilen i gang, og så  fliste jeg nedover veien. Svaret er: NEI, det går ikke an å starte bilen på giret når man har automatgir






Akkurat da ringte Emmelinemannen og Emmeline kunne fortelle at hun satt her med flatt batteri. Hvorpå mannen setter igang igjen. KA? Har du flatt batteri? Hvordan i helv...klarte du det? Jeg kan bli så forb....irritert og bla bla bla! Du får ta med deg vognkortet og kjøpe et nytt batteri på Biltema, så setter du det på plass. Det er bare to skruer. På det tidspunktet var Emmeline ganske opptrekt: To skruer din nisse. Du kan ta de forbaska to skruene og stappe de et visst sted



Siden Emmeline allerede hadde fått hjelp av en bror til punkteringen, måtte hun tilkalle en annen bror til flatt batteri. I dag kunne Emmeline omsider kjøre bilen til verksted, som mente at Emmeline måtte skifte alle dekkene og få seg et nytt batteri pluss pluss. Det kostet en formue. Derfor ringte Emmeline til sin bedre halvdel og samtalen gikk som følger:


Den forbaskade idiotbilen som du har satt igjen er jo bare et forbaska vrak. Det koster en FORMUE å få fikset den. De dekkene som du har tatt på er visst noe gammel gummi som er hentet fra en bossplass i Russland. IDIOTBIL. IDIOTHELEVERDEN!
Ro deg ned, sa Emmelinemannen.
Ro deg ned sjøl din idiot svarte Emmeline!


Så ringer den ene broren til Emmeline og spør hvordan det går med dekkene. Etterpå ringer den andre broren til Emmeline og spør hvordan det går med batteriet. Jeg DRITER i det svarer Emmeline. Dere får fikse det, dere er mennene i huset nå -og det er de -HELDIGVIS! (Bilder fra SkønaHen)

 

64 kommentarer:

RoseSommer sa...

Kjære deg, etter en tøff dag håper jeg du vil ta 2 minutter for en liten titt inne hos meg og bli i LITT bedre humør. LOVER!!!

home 4us sa...

hahahaha, you made my day:)

sylvia sa...

hehehehe.snakk om styr,godt det ordnet seg da.hihi
klem i sommerkvelden fra sylvia

Anonym sa...

Ja, hahaha - så treffende gjenkjennelig!
Mannfolk er tidvis rene klagemuren :D
Verste er at jeg tror de ler bak ryggen på oss!

Joveig

Fru Fly * Heidi sa...

Haha, ikke bare bare når mannen i huset er avveie nei. Men det er jo resultatet som teller; du fikset jo alt til slutt, uansett hvor mange unger og brødre (verksted og butikker) som var involvert!:) Ha fin sommerdager! Klem og *smil* hehe..fra Heidi

His and Hers Kitchen sa...

You and me both sister! Er det ikke helt fantastisk hvordan de (gubbene) ikke er tilstede når man virkelig trenger dem?!?! Jeg har den bedre halvedelen - mr. fiks og mekk sjæl - på en måneds tour i Europa. Først døde starteren på min bil og så sviktet bremsene på hans bil. Den eneste støtten jeg fikk da jeg ringte og klaget var en link til hvor starteren er og beskjed om at dette måtte jeg da klare å fikse - les: bytte - selv... Hva gir du meg???
Sender deg herved ALL den støtte og sympati jeg selv ikke har fått og håper at du har et "fiksebilen"budsjett slik at "pute og andre livsnødvendigheter"budsjettet ikke blir berørt! :)

Ida sa...

Hahahaha.. herlig!

Been there done that!
Var ikke mindre enn høygravid, og fikk motorstopp (les: tom for olje!) midt i ett av Bergen sentrums mest traffikerte kryss.

En gammel dame med rullator (nesten) skubbet bilen til siden for meg.. med 'mannen i huset' som tilskuere! Flott!

Timoteia sa...

Flire meg skakk her e sitt! :))) Måtte lese høyt for mannen - han flirte godt han også, men så sa han "Dåkker klare dåkker virkelig ikke uten oss", så no e d et aldri så lite veddemål på gang her, der e må skifte dekk i neste runde.. Men d klare e! Tenke at etter din fortelling e d kanskje ett og anna man kanskje burde øve seg litt på ;) *flire fremdeles*

Timoteia sa...

PS: Veddemålet går ikke bare ut på at EG skal skifte dekk, han skal virkelig få svingt seg, han også ;)

Bustenellik sa...

Det er kanskje stygt å le nå? Men det var jo ganske festlig ;-) Og er det ikke rart hvordan mannfolk alltid får det til å høres ut som om det er vår skyld når noe går galt? Håper du kommer deg trygt frem og tilbake frem til Emmelinemannen er ferdig med midtlivskrisa si.
Busteklem

Line sa...

Jeg ler så godt av dine skribleriet at jeg glemmer å se på bildene dine;)
Selv opplever jeg til stadighet en fraværende mann når det dukker opp overraskelser,og det eneste jeg konkluderer med er at jeg kan utrolig mye(som han ikke kan...)
Håper du er ferdig med uforutsette bilopplevelser nå,og at du får en fantastisk sommer!

Refleksjon på livsvegen sa...

Og eg som trudde du skulle danse på bordet ;-)

Anonym sa...

Hahahaha....flire mæ skakk :0)
Been there done that..med en mann som jobber offshore så opplever æ støtt og stadig ala sånne situasjoner :)

Go girl sir æ bare !!!!

Klæm

Martes atelie` sa...

Åj åj åj...ferie lissom. Stakkars deg da!! Bra du har noen brødre som hjelper til. Det har jeg også. Kjekt å ha.

the Folding chair sa...

Fikk meg en god latter nå! takk for dine underholdende innslag i hverdagen ;) høres ut som det ordnet seg til slutt!

Litt Om Mitt sa...

Tror det er mange "frustrerte fruer" som kjenner seg igjen her. Jeg har selv vært oppi noe lignende og det siste man trenger er en sint mann i andre enden av telefonen, for han er jo ...ALDRI.. der når det skjer.

Bra at det ordnet seg til slutt da hvertfall:)
Ha en fin kveld videre!
Vennlig hilsen Lillian:)

Trultemor sa...

Skrekk og gru, sier jeg;)

Knakande godt skrevet som alltid!!

Jeg kan både skifte batteri og dekk selv...tilogmed legge om dekka på felg, men er blitt ganske lat med åra, overlater til gutta...på jobben (bilverksted)

Men du er da IKKE tapt bak ei høyvogn. Det viktigste er jo at du får løst greiene, sant vel?

♥ Monica ♥ sa...

Herlighet, for et døgn. Jeg lo godt når jeg leste innlegget ditt, men stakkars deg....og den reaksjonen fra mannen din...huff, hehe.
Sommerklem, Monica

Hanna Louise sa...

Hahaha!! fantastisk fornøyelig lesning!! :D :D

Frk.Dings sa...

Stakkars deg!!
Føler med deg!!! :)

ANETTESHUS.COM sa...

Huff, Cecilie, for en tragisk bilhistorie ... selv om jeg må innrømme at jeg lo HØYT et par ganger her, så høyt at mannen - som ser på fotball i rommet ved siden av - ropte litt irritiert; hva driver du med?! hi-hi:D

Godt du fikk hjelp av kjekke brødre da, vennen:) Når er Emmelinemannen hjemme igjen etter å ha pest seg gjennom den store manndomsprøven da?!

KLEM

ENGEL sa...

<3 huff-jeg kjente meg igjen i dette!!Men så godt skrevt som alltid,frøken!HAHAH",)Måtte morgendagen bli bedre og mindre prakkende med bilen.

Marianne sa...

HEhehehehe!! FANTASTISK!!! jeg kjenner meg SÅÅÅ igjen!! har pungtert 3 ganger og flatt batteri en gang!! Og hver gang har jeg ringt mine brødre- som versegod får hjelpe til! Blir så forbanna over biler- de er håpløse =) =)
Ha en finfin dag og trøst deg med at det er flere som sliter på samme måte =)
Klem fra M- og Ønsker deg en fiiiin sommer!!!

Rosa sa...

fniiiiiiiiiiiiiiis!!

Godt å ha gode brørdre som kan trå til i nøden! Spesiellt når mannen er i sjølvrealiseringskrisa på Finnmarksvidda.

Lukke til med dekk og batteri, Emmeline, og ein god klem etter ein tøff dag :)

Elin | Draumesidene sa...

Trur verkeleg at du skal satse på eit sjølvrealiseringskurs du også? ;)
Takk for at du delte frustrasjonen!

Klem Elin :)

anjamollerandersen sa...

Haha så bra:D

Line fra huset på landet sa...

Igjen...en helt herlig historie!! Selv om det ikke er snilt å le av andre i en slik situasjon. Men nå la du opp til det selv altså:O)
Men...jeg håper for sikkerhets skyld at bilen nå er i orden, og at alt er i skjønneste orden ellers:))

God klem fra Line

mistin sa...

Du er så hærlig. Jeg har sluttet å se på bildene jeg, morer meg kun med dine problemer. Det var stygt sagt, ..men det er sant... Måtte tilogmed lese det opp for samboeren.

Hos Camilla sa...

Ler så jeg griner ;-)

Landsbyhagen...mitt jordbærsted sa...

Venter på fortsettelsen, som å lese en novelle, ja ikke krimnovelle da men....artig lesing og fine bilder....håper du har fått avkjølt deg til mannen kommer hjemm.
Kirsti.

Jannicke sa...

holder på å le meg ihjel :o)
du reagerer akkurat som jeg gjør når det er noe gale med bilen... hahaha

Beth sa...

Ha, ha, ha..., du er ikke sann!
Selvfølgelig skjer sånt da man er alene om alt!
Men jeg får håpe du har brukt opp ulykkeskvoten din for en stund framover nå...

Klem Beth...

Unknown sa...

HAHAHA! Så utrolig bra. Jeg kjenner følelsen av overveldende irritasjon over idioti! :) Godt å høre at andre kan brenne av litt av og til også. Lykke til meg bilen! Og formuen...

Eirin sa...

Haha, flire mæj skakk!! Artig lesning:))

Monica sa...

Ha ha, tøff dag, dum bil!!
Er det ikke underlig at det alltid skjer et eller annet når mannen i huset er bortreist? Som du sier, det finnes mange grunner for å være gift ;)
Jammen godt at du har brødre, og at vi kan ringe mannen fra Falck.
Ønsker deg en fin fin tirsdagskveld.

Hege sa...

Ha-ha - Ler så jeg griner her jeg sitter, kjenner meg så igjen i dette.... :-)

Syns at hver gang jeg setter meg i bilen, så skjer det noe lignende :-).
Takk for latteren :-)

Anonym sa...

Knegg, knegg. Måtte bare le da jeg leste om dagen din. Også sitter jeg her og lurer på hvor mange polkadottkopper du nå må kjøpe som plaster på såret? Ja, det vare en tanke, ikke sant? :)

Anonym sa...

Stakkars deg Emmeline! Håper du kan le av dette selv senere..
Så irriterende, og veldig vanlig, at sånt skjer når man er alene. Har selv opplevd at bilen bare "døde" når jeg var på vei for å levere ungene på skolen en morgen. Midt i et kryss ville den ikke mer nei...
Du får unne deg noe fint i morgen da vet du, bare fordi du fortjener det!
klem Laila

Anonym sa...

Søte, snille du! Det er bare sånn at alt som kan gå galt, det skjer når gubben er borte. Det er fakta fa.... (jeg fortsetter banningen der du stoppet!). Men etter snart 20 år som jevnlig gressenke i 5-7 uker i slengen, så finner man ut at det man ikke kan/vil/gidder (prøve) fikse, det får bare stå til de kommer. Jeg kaller det å delegere oppgaver, det er vel ikke meningen at jeg skal gjøre ALT??? Eller så kaller man inn hjelp, enten det er venner, familie, naboer eller betalt sådan, og gir gubben regningen når han kommer hjem. Veldig greit opplegg. I enkelte tilfeller er det sånn at man rett og slett for enkelhets skyld bare kjøper nytt! Og får de som leverer til å montere og ta med seg det gamle. Og vips: se kjære hva jeg måtte gjøre/kjøpe da du ikke var her og kunne reparere! For å konkludere: du overlever og du venner deg til det! Detaljer kan vi evt ta over et glass rødvin en kveld det kunne passe sånn og du seiler ned bakken og stikker innom!
Klem fra Janet
(husk å puste!)

Kari sa...

Også jeg som følte meg som verdens superkvinne da jeg plutselig måtte dra og kjøpe nye vinterdekk i høst. Riktignok fikk jeg de i butikken til å sette dem på... Ingenting i forhold til deg! Får håpe det ikke skjer mer med bilen og at du nå bare kan nyte dagene som gressenke. Må allikevel få si at historien fikk fart på lattermusklene her.

Kari :-)

Eli Betten sa...

Knis - om jeg bare kunne være flue på veggen! (Og drittbiler er og blir noe dritt! Har vært borti min del, jeg også! Arg!)
Håper solen smiler til deg nå i det minste (ok, ikke akkurat nå siden det er midt på natten og sengen kaller - men du vet, sånn billedlig sett!)

Ü

Frk Nøysom sa...

Ler høyt! :-D Kjenner meg så godt igjen i historien din. Har selv en mann som har prestert å spørre hvordan i all verden jeg klarte å kjøre på en skrue og punktere. Jo, det kan jeg fortelle deg, kjære, jeg siktet godt... hallo?! Hvem gjør noe sånt med vilje, da? Mannfolk...

Fidus sa...

Herlig historie- er det ikke typisk? )( Og han visste helt sikkert at batteriet var dårlig og at dekkene var klar for skifting- dersom dein mann ligner bittelitt på min...)

Vanja sa...

Hahahaha!!! Fantastisk! :-D

Lakka sa...

Ler meg i hjel!!!! Ustyrtelig morsomt, selv om det sikkert var en kjip opplevelse der og da;-) Håper at bilen er snill med deg frem til gubben kommer hjem fra vidda! Synes absolutt at trøste-polkadotter er på sin plass;-)

FlorasFrue sa...

Jeg ler så jeg griner - noe gjenkjenning her ja:)
Godt med brødre i nærheten tenker jeg.
Kjersti

Trine sa...

HÆRLI!
Så fantastisk bra skrevet :)
En ordentli oppkvikker og go start på dagen! Flire enda :D

Håpe bilen e snill me dæ heretter..
men e jo så typisk at sånne ting skjer når det passe dårligst!

Ha en super dag..

Klæm Trine

Lille Persille sa...

Hehe, ser ut til at du har mange gode hjelpere rundt deg:) Kanskje det er på tide med et lite kurs med barna når mannen kommer hjem igjen (så de skal være rustet til å takle slike situasjoner;)

Lady E sa...

Du skriver alså så utrolig bra, sitter her og fniser og ler.
Og føler også med deg ang bilen og alt det der.

Håper uka de blir bedre.

Hilsen meg.

Kort og Søm sa...

*ler*...glad jeg ikke kjører bil.. :O)

Elin sa...

Huff det er ikke lett å skulle være alene nei:) Men jeg må trekke på smilebåndet altså, du skriver så utrolig bra:)

Håper du får en fin dag:)

Klem Ea

Fire Hjerter sa...

Ja, er det ikke typisk at slikt skjer når mannen er borte.
Men da er det jo kjekt (?) med brødre i nærheten.

Anonym sa...

Lest nok en gang.
For en knallavslutning med "Bilder fra SkønaHem"! Joveig

ullemia sa...

Haha - ikke rart at du er forbanna! Her har du sett frem til en smule kvalitetstid for deg selv, med tilhørende bil og VIsa-kort - hvilke muligheter! Og hva skjer? Din ansvarsløse mann drar på guttetur (håper han blir skikkelig sår i baken) og lar deg sitte med hus og hjem, barn og et vrak av en bil Uansett - en god (og ikke skadefro) latter har lyst opp dagen min. God fornøyelse videre - kjøp ny bil f.eks.?!!

Ordinary me sa...

hahaha, herlig humor! :D Du kan virkelig få underholdt en stakkars, syk pasient;) hihi

Klem! Og håper det ordner seg snart for deg:)

Anonym sa...

Hei Søs,hvordan ligger du an i august? har du tid il å gi lit interiørtips og råd...Det huset i Birkelundsbakken er solgt nemlig...hmmm...lurer på hvem som kjøpte det...

Siw sa...

Men, kjære vene, Emmeline da ..! Skifte dekk er vel noe du kan gjøre, når du kjører bil? Det må du lære deg :) det er ganske lett med skikkelig utstyr. Og din ekte mann kan vel få sykle og like det, selv om ikke du gjør - uten at det er en selvrealiseringsKRISE .. ? Ellers skjønner jeg jo at du blir litt hissig mht pungtering - man planlegger det slett ikke! Og når batteriet også er flatt i samma slengen, ja, da er det litt Murphy`s Law ute og går .. lykke til videre med alenetilværelse! :) Nyt tiden for deg selv, og ha god sommer!

Christine Louise sa...

Haha, såå bra skrevet.. Jeg kan nesten føle og kjenne fortvilelsen din :)

Klem fra meg..

Anonym sa...

Sorry at jeg bare ler:) men du skriver så utrolig bra! MEN...trodde ikke folk fra Flekkerøya sa så mange stygge ord... ;) Jaja,er vel alltid noen unntak fra regelen:)
-Christine, Kr.sand

Netten sa...

Utrolig! Håper du får bedre dager enn dette. Men bra for oss som nyter dine herlige fortellinger. Takk for at du gir meg et smil i ansiktet!!

Anonym sa...

Hehehehehehehehehe...:-) Nå måtte eg le godt! Klem fra Bodil-Bo!

Anonym sa...

Jeg ler så jeg griner!! :D Du skriver så fantastisk bra - din blogg er definitivt en favoritt. Takk!! :)

Hilsen Jane

Maiken sa...

Hahhaha, eg ler meg skakk forderva. Du er herlig du!

Vibeke sa...

Den lilla nye greengatkolleksjonen er bare råååfin. Gleder meg villt til den kommer!!!! Helt enig med deg "emmeline" når man endelig har fri fra mann og barn klarer man ikke å roe seg i d hele tatt.... men d er jo deilig å få litt styr på tingene i heimen også da!!!appropos brødene du baker, så har vi en ernæringsekspert i lokalmiljøet vårt som har forfattet kokebøker.hun bruker et grovt mel som heter fibra. Det er grovt mel som er finmalt uten alle de "æsjette" frøene som både mann og barn ikke liker...... bland 50/50 m vanlig mel... vips så får du et godt og sundt brød;-))Dette melet bruker jeg også i pizzadeig,og vaffler... Ellers får dere alle interiørelskere ha en fiiin fiin innedag i dette rølpette sommerværet.....

Related Posts with Thumbnails