lørdag 12. juni 2010

Breakfast at Emmelines


Først av alt: TUSEN TAKK for kjekke tilbakemeldinger på gårsdagens innlegg. Dere skal nok få se resultatet av omtrekkingen om ikke så alt for lenge! I dag står imidlertid stolene på vent. I morgen skal nemlig Emmelinefamilien være vertskap for et barnekor fra USA. Heldigvis skal vi ikke huse hele barnekoret, men noen av jentene skal overnatte hos oss. Dermed har Emmeline på faste vanlige måte hatt skippertaksvasking av hus i dag. Jeg har også kjøpt inn mat som forhåpentligvis vil falle i smak. Det var lettere sagt enn gjort. 




For hva spiser egentlig amerikanske barn? Det nærmeste Emmeline har vært USA, er en tur til England. Nå tenker du kanskje at det ikke er det samme, men de snakker iallefall samme språk -nesten;) Dermed kjøpte jeg inn rikelig med egg og bacon



Så kom jeg til å tenke på at frokost i amerikanske filmer veldig ofte består av kornblanding. Nå kan det jo være at de spiser kornblanding fordi det er enkelt å filme:) Det krever jo litt mer dersom man skal lage en scene med skiver og pålegg. Likevel kjøpte Emmeline et rikt utvalg av kornblanding, og hun valgte KUN kornblandinger med engelsk tekst utenpå (* hehehe) 


Så møtte Emmeline sin gode venninne Mona Bellona som utrolig nok IKKE hadde på seg Baker Harepus-luen sin. Istedet påsto hun at Emmeline burde lage pannekaker med lønnesirup til de amerikanske korjentene. Så lo vi litt av det, men tror du ikke Emmeline listet seg bort og kjøpte en pannekakemix etterpå? 


Da husket Emmeline plutselig at hun hadde sett Et eventyr i New York på DVD tre ganger denne uken, og der spiser de jo helt vanlig frokost -laget i samarbeid med de lokale duene og rottene;) Ergo kjøpte jeg inn en hel mengde med vanlig pålegg og seks ulike brød. På vei hjem husket jeg plutselig at ungene til Lynette i Frustrerte Fruer pleier å spise peanøttsmør og syltetøy på skivene sine. Dermed snudde jeg resolutt bilen, og dro tilbake til butikken.


Dersom de andre vertsfamiliene mot formodning skulle få problemer med frokostserveringen, har vi trolig nok mat til å fore hele koret. Jeg ville ikke vært overrasket om det rekker til å fore alle som dukker opp på konserten i Domkirken også! Ellers er Fotball-VM i gang. SUKK--og DOBBELTSUKK. Dermed blir det Et amerikansk eventyr på DVD for fjerde gang i kveld. Barnefilm eller ei, Emmeline liker lystige filmer med sang, romantikk og et snev av humor! Håper dere koser dere alle:) SEE U!  

45 kommentarer:

FruLisa sa...

Dere har helt klart frokost i en laaaang periode:-)

Spent på å høre hva de ville spise...

Fjordheim sa...

Hehe, ja det er nok ikke noen som skal svelte med det første hos deg forstår jeg.
Ha en flott søndag :)

Refleksjon på livsvegen sa...

Lykke til..
Og god film ;-)
No vert det pizza..
Eldsteguten har vore kokk i kveld, hærleg !!

Karen i hagen sa...

Dette ser ut til å gå bra. Svidd mat gir forresten bedre sangstemme, har jeg hørt:)

Fotball VM er noe tøys. Dessuten er det så mange tragiske fargekombinasjoner innen sporten. Har i fotballbloggen min (!) for byens fotball-lag foreslått lavendelfarga fotballskjorter med polkadotter og hvite linshorts i stedet for svarte og gule drakter. De har ikke vært overveldende i sine tilbakemeldinger, akkurat...

Kos deg med film! Så har du i alle fall noe å prate med de amerikanske barna om:)

Elisabeth, innerst i veien sa...

He, he, virker som du har nok mat nå. Jeg tenkte også pannekaker med sirup på, men tror du ikke de ønsker å oppleve en typisk norsk frokost? Minus brunosten og makrell i tomat? ☺

RoseSommer sa...

Amerikanere er rare (- de også). En jeg kjenner var på hotell i fjellheimen hvor det var en flott frokost, og hvor vaffelhjernet sto framme støtt, med røra ved siden av. Bare å steke og kose seg.
Og til frokost så han en gruppe amerikanere som fylte tallerkenene med alt mulig rart av norsk mat. I et eneste sammensurium. Og faktisk var det en fyr som hadde en overfylt tallerken OG som toppet den med en full øse.....vaffelrøre. Delisjes.

Bravo sa...

Knegg, ler godt her jeg ligger!
Når det er sagt, så aner jeg ikke hva amerikanske barn spiser. Eller, når jeg tenker meg om, så kjenner vi jo en liten kar (7år), og han liker havregrøt (oatmeal) med raspet eple på.
Masse lykke til med korinnkvartering:)

Snertne sneller og små nøster sa...

Må jo ha mat ;-) Skjønner godt at du vil se den filmen flere ganger - den er jo så søt. Jeg er spesielt imponert over gardinene som henger så fint etter at hun har klippet ut kjoler :-D Jeg elsker sånne filmer - kos deg :-)

Ha ei fin helg og lykke til med frokost i morra :-)

Hurpe sa...

Hurpe synes dette høres veldig krevende. Man får håpe at de amerikanske barna har fått en god oppdragelse, og at de som følge av det spiser det Emmeline setter på bordet.

Skjønt, man kan aldri vite. Hurpe hadde en gang en elev med amerikansk mor; han likte bare loff. Grovbrød var nærmest et skjellsord, som måtte hviskes på skolekjøkkenet.

Hurpe synes forøvrig at Emmelines stue er ved å bli veldig innbydende, men hun lurer på hvorfor Emmelinemannen satte igjen en gangsti på gulvet. Hurpe beklager om dette er et privat anliggende, som ikke skal kommenteres i offentligheten.

Hurpe ønsker Emmelinefamilien hell og lykke som vertskap!

Bente sa...

Hei - ja, nå skulle du være godt dekket opp for de fleste frokost-ønsker. De amerikanske korbarna må jo føle seg svært velkomne - heldige er de:)
Ha en fortsatt fin helg.
Bente.

Anonym sa...

Hallo.En god frokost til dere søndagmorgen.Kos dere på konserten.Fra Grete

Emmeline sa...

Emmeline simpelthen ELSKER kommentarene fra den kryptiske Hurpe og lover å komme tilbake med historien om gangstien...Som fremdeles er fullstendig inntakt og dermed på mange måter fungerer som et spenstig forsøksprosjekt.

*Hvor mange går på det hvite gulvet når de kan gå på gangstien for eksempel? Det er ikke mange, det kan jeg love deg!!!

-og videre takker og bukker Emmeline for alle lykkeønskninger og håper at dem som ikke kan sy prinsessekjoler har tatt prinsessekjole-sykurset som Snerte Sneller og Små Nøster ser ut til å ha tatt!!!

Stjerneteller sa...

Mmm. Synes dette høres ut som en veldig gøy og god frokost. Når kan jeg komme?! Ellers ser det ut som det blir en veldig fin spisestue, og jeg synes det var en kreisikul ide å ha forskjellige stoltrekk.Ha fin dvd-kveld!

Yvonne sa...

Tror du skal være greit dekket! Min erfaring med amerikanere er at de knapt nok spiser frokost... Det betyr i så fall at du har frokost for mange uker fremover:)

Vil benytte anledningen til å berømme deg for alle de nydelige bildene! De er til enorm inspirasjon:)

Lykke til i morgen!!!

yesheimen sa...

Hehe, ja du får nå sagt du, og ikke minst skrevet det. Alltid gode humoristiske innlegg fra deg. Tenker de Amerikanske barna skal bli fornøyd, ja ellers vet ikke jeg.

Lykke til!

Klem Ann<3

Den gode feen sa...

For eit fantastisk bra innlegg!! ler høgt og hjarteleg her. Er sikker på at ungane aldri har fått ein frukost med så mykje omtanke bak før. Masse lukka til, så utruleg spennande dette høyres ut :) God natt klem frå Lindo di :)

Kari sa...

Da jeg vokste opp, hadde vi ofte amerikanskje utvekslingstudenter boende hos oss. Da fikk de samme frokost som familien, enten havregrøt eller brød og pålegg. Makrell-i-tomat ble det mest populære pålegget. Lykke til!

Kari :-)

PS! Jeg hadde gått for det stripete trekket på stolene. Jeg liker også polkadotter, men er redd det blir litt for mye.

Linas hjørne sa...

Du har iallefall kjøpt mat for enhver smak. Ingen kan komme og si at de ikke liker noe, du har jo kjøpt alt som kan spises til frokost i ethvert land :D
Lykke til, og takk for all inspirasjonen jeg finner her inne hos deg :)
Ha en fortsatt strålende helg! :)

beate sa...

ho,ho,ho!!! herlig å starte dagen med en god latter!!! takk skal du ha.

så fine kopper du viser da! jeg skal på "ekskursjon" til jentene med butikken "new england style" i dag.... ikke umulig at jeg kommer hjem med noen nye kopper... har jo nesten ingen fra før...hi,hi

nyt søndagen, og lykke til med kor-foringen!


klem beate

Linda sa...

Den frokosten må garantert bli en suksess:) Lykke til:)
Ha en goood søndag:) klem

Anonym sa...

JEG vil komme på frokost til deg, og jeg LOVER å smake på alt - unntatt peanøttsmør. :-) Og kornblanding. Hvem går vel for det med alle de andre herlighetene du serverer?

Eva.

Anonym sa...

Hei.

Visst de ikke blir fornøyde her, ja da vet ikke jeg. Ser det er en som nevner at grovbrød ikke er likt i USA og da kan jeg fortelle det at de kjøper det ikke for det er for dyrt. Ha en fantastisk koselig frokost med gjestene.
Klem fra Vaulen(Stavanger)

Regina bygger seg hus.. sa...

Hei:)
Hadde besøk av 6 amerikanere i 14 dager for to år siden. Eg serverte vanlig frokost (brød, pålegg, frukt, melk og kaffi ) kvar dag. Er dei i Norge så skall dei jammen få ein smak av Norge tekte eg. Dei var timidlertid mindre ig mindre sulten for kvar frokost som gjekk.. "no thanks Regina, I dont need another piece of bread with cheese"...
Ein dag gjengen var i Bergen på akvariet, uten meg, kom eg over ein pose med boss... Den var altså full av blueberry muffins embalasje og firkløverpapir!! Eg lo og la 2 og 2 sammen!
Syns du er veldig snill som legg så godt tilrette for at ingen skal gå svultne ut i ein ny dag, men ein liten smak av Norge bør dei få med seg!
Lykketil med besøket, dei er heldige som får innslosjere seg i Emmelinehuset:)

M sa...

Lykke til, så KOS da!!
Og du hvor jeg lo av "vi som liker George Clooney" hihihihihi......tidig!
Gleder meg til å se stolene dine, klem, M

Barbros lille atelier sa...

Du er nå herlig! Tenker nok noe av det faller i smak, og at ingen går sultne fra en bordsetting i det Emmelinske hjem:-) Lykke til som vertskap ihvertfall!

Og selvfølgelig skal det-du-vet, hjem til hun-du-vet. Koselig at du likte det:-) Snart ferdig med vimplene og.

Ha en fortsatt fin søndag!

Klem

Pia sa...

He he, virker som om du er godt forberedt. Kunne jo prøvd å sette fram kun grovbrød og en brunost, og sett hvordan de hadde takla det?
Anyway - good luck!

krinkelkroken sa...

Så sprekt av dere å ta i mot fremmede overnattingsgjester, regner med koristene blir vel fornøyd med frokosten ha ha:)))
Kjenner meg veldig godt igjen med rydding og vasking som foregår i panikk rett før gjester er på vei, at jeg aldri skal lære...;)
Fotball VM er gørr, har attpåtil en mann som går på krykker for tiden og da sitter han standby foran fjernsynet;)
Kos deg masse med gjestene, er innom og leser hvert eneste innlegg, som jeg setter stor pris på , men ikke så flink å legge igjen spor etter meg.
Keep up the good work!
Beathe

Hilde sa...

Hehe!! Jeg regner med at frokosten ble en suksess. Hvis ikke er det bare å ta med restene til Domkirken.. Jeg kan hjelpe å spise opp. Tenkte meg en tur dit siden min mann har guttekoret som skal være med og min sønn synger. SÅ gjenstår det å se om lillesøster finner ut at det er ok å være litt i ro.
Ha en fin søndag!

Silje Andrea sa...

Emmeline, jeg må bare få si det: jeg ler hver eneste gang jeg leser bloggen din! :) Du er så herlig i skrivinga di, att ÅH!

Lykke til med koret, og matinga! ;)

♥ Siljemor

M.E.V. foto sa...

Jeg liker så godt fargene her inne hos deg... lyse og lekre...minner om sommer:)

Regner med at frokosten ble en suksess:)

Tone Yvonne sa...

Tror du har frokosten dekket en god stund frem over ja.......

Fotball-VM ødelegger enhver god kveld, godt ingen her er store fans.... ;O)

gleder meg til å se stolene dine, likte veldig god det prikkede stoffet ;O)

ha en koselig søndag!!

klem :O)

nancy sæle sa...

You forgot you KNOW a REAL American!!!! WE will eat almost anything for breakfast, from cereal to leftover dinners! Have Fun!
Nancy Sæle

Bustenellik sa...

Bedre med for mye enn for lite :-)

Aurora sa...

To spørsmål som absolutt ikke hører inn under dette innlegget:

1) Jeg skjønner nå at både sølv og babushka er ut - hva mener Emmeline at man bør ha på hylla si? :) Undertegnede har en hylle lik din, men for dårlig fantasi til å dekorere den!

2) Emmeline bytter så ofte ut interiøret sitt. Hva gjør hun med alle tingene som blir kassert?!

Lykke til med de amerikanske barna :)

interiørsnuppa sa...

Ja er nok ingen fare ved at de ikke finner noe de liker da. :) Synes du er flink til og handle inn variert jeg da. :)

Lykke til med besøket. :)

Mona sa...

He he, morsomt!

Jeg får så sommerfeeling av de friske bildene dine! Og for en farge på syrinene da!

Ha en god ukestart!

Klem fra Mona

Anne sa...

Dette blir nok en frokost de sent vil glemme!
Kos deg med gjestene dine :)

Ha en super mandag!

salige lavendel sa...

Jeg liker også feelgood filmer =) Fikk sånn deilig sommerstemning av bildene dine!

kallemillelente sa...

SJEKK UT NÆRMESTE KID-BUTIKK! De selger tro kopier av Greengates dørmatter.
(De lyseblå og hvite med blomster på) Jeg måtte sette meg rett ned med bloggen:)
KID har ikke gjort det minste forsøk på å unngå å lage helt kliss like tepper...

Tankefull sa...

Koselig blogg du har, Emmeline. Likte så godt videoen med rydde-feen... Kan man bestille en slik ;)

Tullefrans sa...

Du kunne nok blitt en favoritt hos samtlige barn - uavhengig av opphavsland! Den frokosten høres rett og slett fristende ut. Spesielt i duett med vakre Greengate-assesoarer!

tonje boganes sa...

Hihi... du har iallefall nok mat, tenker jeg. Jeg er spent på å høre hva de velger å spise...

Fru Usken sa...

Hei:) Kjempefin og kjekk blogg! elsker forresten polkadot serviset ditt:) hilsen June

strikkepanja sa...

Du må da ikke se filmen din for fjerde kveld på rad. Løp ut og få tak i Sound of Music. Det er musicalfilmens mor. Den har til og med sing-along-tekst! Noe bedre finnes ikke:) 3,5 timer med superfin og glad underholdning.

Marit ♥♥♥ sa...

Igjen, tusen takk! Jeg liker at du får meg til å le!!! Jeg lo godt av "rikelig med egg og bacon" men det ble jo bare bedre og bedre :)

Sov godt!

Related Posts with Thumbnails