fredag 11. juni 2010

Spisestueprosjekt


Vi kjøpte spisestuen vår for omtrent seks år siden. Den gangen var jeg på vill jakt etter en gustaviansk spisestue, av typen som vi nå har på kjøkkenet. Siden Emmelinemannen slo seg sammen med Emmelines mamma på samme spisestuelag, endte vi altså med å kjøpe en spisestue hos Bohus.


Jeg har aldri vært fortrolig med stoffet på stolene, som er gråmelert. Stolene er malt i en beige farge med kunstig "slitasje" Jeg er ikke særlig glad i nye møbler med slitt look. Det handler nok om at det er mer enn nok naturlig slitasje i dette huset, og den skulle jeg gjerne vært foruten. Likevel har jeg utsatt oppussingsjobben-det er på en måte litt kjipt å pusse opp ganske nye spisestuemøbler.


Siden resten av stuen nå er helt hvit, er det på tide at møblene blir hvitmalte. Stolene skal selvfølgelig få nye setetrekk også. I morgen begynner den store sprinkelmalingsjobben--i dag er det vasking med salmiakk som gjelder! Siden jeg ikke har klart å finne det perfekte stoffet enda, ender jeg med å kjøpe to meter stoff her og to meter stoff der!


Damen på Panduro Hobby mener at jeg bør følge hjertet og trekke stolene med det stoffet jeg elsker høyest. Dersom det er litt tynt, kan jeg trekke med et annet stoff under. Damen på Stoff og Stil var ikke nådig når jeg forklarte at jeg vurderte følg-hjertet-taktikken. I følge henne måtte man gå direkte rett bort til tristesse avdelingen og velge stoltrekk-stoffer fra den kjipeste av alle hyller. ( *Hun virket som en dame som var praktisk anlagt--men vi som liker George Clooney foretrekker jo som kjent estetikk og gøyale stoffer framfor praktiske ting!)


Jeg er jo selvfølgelig veldig svak for det prikkede stoffet, men er fremdeles i tenkeboksen. og vurderer å trekke stolsetene med tre ulike trekk for å se hva som funker best...muligens....hvis jeg gidder altså!
Hva ville du ha gjort? Håper ellers at dere har en fin fin kveld, og riktig god helg til alle!




62 kommentarer:

Anonym sa...

mal stolene hvit før du velger stoff ;)
Syns det prikkete var nydelig, hadde valgt det jeg.

Unknown sa...

Følg hjertet! Så kan du heller stifte på annet trekk hvis du blir lei. Livet er for kort for triste stolputer. :)

Anonym sa...

måtte bare si en ting til, selv om du har barn som sikkert ikke griser.
Jeg har brukt voksduk på stolene mine, superlett å vaske av og det er mange nydelige stoffer der.
Velger du bomull med voksbelegg så føles det ikke så plastikkaktig.

Fargeheimen sa...

Eg ville valgt det prikkete stoffet, småstriper og småruter blir så fort "stressande" å sjå på. Og så var fargen på det prikkete stoffet finest. :)

Ha ei fin helg. :)

Emmeline sa...

Hei Anonym:)

Takk for gode tips. Jeg har selvfølgelig tenkt å male stolene og la dem tørke vel og lenge før jeg fester setene med nytt trekk.

Voksduk---blir ikke det litt klamt i lengden?

Fru N sa...

Så fint det blir! Hvis det er vanskelig å bestemme seg kan du jo ha forskjellige stoffer på stolene... Så kan den prikkete være din ; )

Jannickes Hjemmekos sa...

De stolene er så enkle å trekke om at her kan du følge hjertet. Om stoffet er utslitt/stygt til jul, kan du sikkert med god samvittighet trekke om i julestoff. Lykke til. Her er det hage osm gjelder - kom gjerne innom. Klem fra meg

Anonym sa...

Du må jo bare ta det prikkete stoffet er jo helt deg!

jeg hadde tatt det stripete for jeg elsker striper;) følg hjertet du, man kan jo bare trekke om, du får sikkert en bra teknikk på det nå ... ;)
klem Randi

Hjertedamas blogg sa...

Følg hjertet!!! Livet er for kort til og være fornuftig bestandig. Og du skal jo like stolene, ikke sant??? for hva er vitsen ellers? Bytte ut trekk du ikke liker med noen andre du ikke liker, Tjaaaaa.

Danden sa...

Hei! Dette er første gang jeg er inne på bloggen din, og dermed vet jeg heller ikke hvordan stilen i resten av huset er. Men, hvis du synes det er vanskelig å velge - hvorfor ikke bruke alle tre? Eller var det to du endte opp med? Etter min mening gir det et lekent og litt uhøytidelig uttrykk, samtidig som du får oppfylt alle ønsker og slipper å lide valgets kvaler? Som sagt, det kan være dette skjærer seg med det du liker, men bare et forslag! :o) Danden

PS. Jeg har nettopp fått meg blogg, og interiør blir helt klart en viktig del av denne. Men foreløpig har jeg skrevet litt om alt, og alt om litt. :o) Hvis du vil ta en titt: http://saasomihimmelen.blogspot.com

Monika sa...

hør på hjertet ditt ;)
Men det blå med prikker var da veldig fint - og står sikkert til noe Green gate puter - skåler ol ...

Anonym sa...

Jeg heller til "følg-hjerter"-damen.
Og hvis stoffet er tynt, kan du bare beholde det stoffet som er på fra før, som underlag.
Jeg har trukket opp flere lignende stoler, er så lett som en plett :)
Men en god stiftemaskin er et must.

I dag var jeg på Kremmerhuset, og kjøpte noen små plastbrett, som jeg døpte Emmeline-brettene med en gang :)
Gjett hvordan de så ut......jepp.....røde med hvite polkadotter ;))

Ha en strålende helg, Emmeline!
Klem fra Vibeke i Trøndelag.

Hvite tulipaner sa...

Gå for det prikkete stoffet, det kommer til å bli rålekkert!

Gyngestol og kaffigrut sa...

Følg hjertet!
Alltid.
I alle mer eller mindre vanskelige valg her i livet.
Det blir aldri feil.

Ha en herlig helg!

Anonym sa...

Jeg er inne for å skryte av innlegget ditt i nye bolig+,det lo jeg godt av,du er fantastisk til å skrive. Hahaha,ler enda jeg. :) Jeg hadde valgt det blå og hvite smårutete.

Frk Nøysom sa...

Jeg ville valgt det stripete fordi jeg elsker striper, men også fordi det står i stil med stolene.

Men det viktigste er uansett at stoffet er tykt nok, altså møbelstoff (og jeg mistenker at det prikkete ikke er det...) Et tynt stoff (selv om det er brukt oppå et annet) vil forskyve seg og bli rynkete og stygt når noen setter seg på stolene, og det gjør man jo. Jeg har forsøkt det, så tro meg. Og orker du egentlig trekke dobbelt stoff, eller trekke om til jul?? Det var litt vanskelig å se detaljene i stoffet til venstre, men det ser ut som smårutete marine og hvitt? Det er i så fall mer tilgivende ved flekker enn prikker. Jeg ville nå gått for nøytralt stripete i spistestuen, og heller gone wild med prikkete puter annetsteds ;-)

Ha en fantastisk helg! (Min blir tilbrakt på sidelinjen på en regnfull fotballcup et vilt og sikkert vakkert sted i Hordaland, og sovende på et klasseromsgulv, oh yeah! Burde hatt en "bumper sticker" på bilen der det står "I'd rather be painting") Klem

ANETTESHUS.COM sa...

*puh* Dette blit litt av et prosjekt! Men enig med deg; det kommer til å bli SÅ fint med hvit spisestue når nå gulv og vegger er malt hvite:)

Jeg ville nok valgt det stripete stoffet, men du ER jo polkadot-damen, C *smiler* - du bør vel gå for prikkete stolseter?! Lykke til med valget:)

KLEM

Anonym sa...

Hvis du ikke ønsker å trekke om stolene igjen veldig snart, bør du lete etter et stoff du liker blant "hard bruk ullstoffene" i en møbelbutikk eller hos en møbeltapetserer. Med hilsen ei med veldig god og lang erfaring når det gjelder omtrekking av møbler- Toril A.

Anonym sa...

Hallo.Jeg hadde tatt det prikkete--fordi jeg likte fargen best.Eggeskallhvite vegger m blå og turkise stasj-ble soverommet mitt.Skryter litt--tok tid.Natthilsen fra Grete

Ellen sa...

Herlige glade prikker, jeg stemmer på det!Man bør alltid velge det som gir den lille ekstra hjertebanken, no?Det praktiske detter alltids på plass senere:)Hver gang jeg blir praktisk og foruftig fremfor vågal og in-the-moment så angrer jeg etterpå!Ha en fin fredagskveld!

Ida sa...

Jeg sier som Ole Brumm.. JATAKK BEGGE DELER... Eller i dette tillfellet alle tre... Lykke til uansett!

Helene sa...

Hva er vel Emmeline uten polkadots... Det prikkete stoffet er jo bare sååå deg. Hadde helt klart fulgt hjertet og gått for det. Lykke til med valget :o)

Ruths datter sa...

Det prikkete var lekkert. Lett å bytte om en stund. Du er jo ikke redd for å gå i gang igjen når lysten iler til.Lykke til.

Anemone sa...

Etter å ha sett bildet med de tre stolene ved siden av hverandre vet jeg helt klart hva jeg hadde gjort. La hver stol få hvert sitt trekk! Så kan alle ha hver sin yndlingsstol. Så lenge stoffene passer sammen i farge og stil tror jeg ikke det vil virke rotete.

Unknown sa...

Jeg hadde helt klart gått for det prikkete! :-) Giveaway hos meg, forresten, om du vil være med. :-)
God helg.

Bjørg ✩ Huset ved Fjorden sa...

Eg hadde valgt det prikkete, uten tvil:) Lykke til!
Ha ein fin dag!
Klem:)

Hilsen fra landet sa...

Siden du vil ha mening så svarer jeg :-)

I motsetning til de andre her, føler jeg at det blir litt "mye" med polkadotter i stolene også. Det er et fint stash og ditt varemerke, men kanskje ikke nødvendigvis på stolsetene?

Jeg er bittelitt enig med den praktiske damen, for stolseter bør ha en viss tykkelse på stoffet, det blir ikke det samme å ha et annet stoff under.... Men jeg liker George altså! :-D

Fru Fryd sa...

Følg hjertes lyster!!

Monica sa...

følg hjertet Cecilie, når du er lei bytter du bare. Polkadotter og turkis er jo DEG!! :) Klem Monica

Siw sa...

Hva jeg ville gjort? Jeg ville hatt to og to stoler med samme stoffet, ulikt de andre - altså to med striper, to med lyst stoff og to med det mørkere med prikker ... :) Miks ogmatch! Hvorfor så høytidlig matchende alltid, det er lov å leke :) Følg hjertet. Lykke til med å finne ut av det, og god helg!

Hvit Villa sa...

Vet du, jeg har alltid trodd at du har hatt en spisestue fra Engelsson! Har u vært på Åhlens å kikket på stoff??? Det MÅ du, er så masse fint der...helt i Emmelinestil også :-) Selv likte jeg godt det stripete du viser frem. Lykke til og ha en fortreffelig helg :-)

cissemosse sa...

Jeg hadde tatt litt av hvert! Det er jo malejobben som er slitsom, A stifte på litt stoff er jo fort gjort. -Det er forresten et godt argument for å bruke akkuret det stoffet hjertet peker ut, det trenger jo ikke vare i 15 år når det er såpass enkelt å bytte stoff! Lykke til, gleder meg til å se resultatet!

Anonym sa...

Hvilke gardiner skal du ha? Bruk det som passer best til de....ellers passer vel de prikkede best til koppene dine :O)
Lykke til det blir nok fint!

Anonym sa...

Korfor ikke sy løse trekk i flere varianter , så kan du skifte etter humør og tilstand i heimen .Prikket for fryd og velstand ,og stripete om tordenskyene tårner opp.
Ha en fin fin helg:)
randi s

Anonym sa...

Følg hjertet! Det funkar alltid hjå deg - triste, fornuftige stoltrekk har ingenting i Emmelinehuset å gjere;-)
SuMa

Kjersti sa...

minner meg om at det nå er 3 år siden jeg trakk om mine spisestuestoler til jul i rødt tynt stoff, det har vært jul siden, og de er like fine :o)

trine sa...

Prikkete! En så "streit" spisestue tåler helt klart litt dots :)
Ha en strålende helg
Trine
ps dessuten vil vel Emmelinemannen heller ha ruter eller striper så nå er tiden inne for å la ham "betale" for gulvet. Alle damer bør forresten benytte de neste 3 ukene på å forandre ting i heimen-så lenge flatskjermen og godstolen får stå tror jeg ikke de legger merke til noe........

*sne* sa...

Jeg synes du kan bruke alle! Utrolig stilig med flere forskjellige stofftyper :)
Lykke til!
/Christine

Bettina sa...

Følg hjertet, ta alle sammen. De er kjempefine og det er jo helt umulig å velge en favoritt. :)

Herlig, HERLIG blogg!!

Anonym sa...

He, he her var det mange gode råd:-)
Når alt annet er "rolig(hvite vegger,hvite stoler) , så må du jo knalle til litt:-)
Digger det prikkete selv, og syns turkis er en fin farve - men det er du som til syvende og sist skal leve med det;-)
Good luck,
klem.

Nooria sa...

Jeg ville selvsagt valgt et stoff som gjør hjertet mitt glad! :-) Jeg er for alt som gir små doser av lykke. Jeg ville forresten vasket de og brukt skyllemiddel med lavendelduft før omtrekking også, for lavendelduft gjør meg også lykkelig.

Linda sa...

Heisann!
Jeg hadde samme dilemma som deg i høst... Fulgte hjertet tilslutt, og fikk da råd på Stoff og stil om hva jeg burde ha under for å gjøre trekket litt sterkere/tettere.. :-D Så det er mulig å få hjelp hos Stoff og stil også, uten å måtte gå i den "triste-hyllen"!! :-)

Linecas have sa...

Skjønte det var det prikkete som var yndelingen. Ta det eller gå for forskjellig på alle stolene i skikkelig emmeline stil. De to andre ble litt for dystre.

kallemillelente sa...

Jeg mener følgende:
- De fleste damene fra stoff og stil jeg har møtt, har kunnet like mye om stoff som jeg kan om brøkregning. (men så har da jeg i det siste vært mest på nyåpnet butikk hvor jeg tror de har hatt knapp tid i ansettelsesprosessene)
- Clooney er lekker (digresjon, men viktig digresjon tross alt)
- Voksduk er klamt, og trekker til seg mange flekker.
- Nordhjem.dk selger ut noe greengatestoff til rabattert pris. Nå er kanskje ikke beige og polkadott-mønster din favoritt, men jeg liker stoffet. Eller gråbeigelinstoff fra stoff og stil.
blått stoff med hvite prikker var også veldig fint!!!

Lykke til!
Og god helg:)

Miamor sa...

..hadde tenkt meg en tur "up in the air" med george nå..og jørdbær..men huset er tomt og ingen pc-er vil ta imot George og meg...%/(#"#%%&....men skal spørre hva han synes når jeg møter h..ja om stoltrekket altså....lykke til..marit

Fire Hjerter sa...

For a slenge meg med på synsingen så synse jeg det stripete stoffet var finest. Mest klassisk.

Anonym sa...

Jeg synes det prikkete stoffer er finest! Tror det blir bra hos dere :-)

Klem Kristine

Unknown sa...

Hvorfor ikke ha forskjellige stoff på stolene, synes det hadde vært kjempetøft! Det var det jeg trodde var meningen din når jeg så bildene - før jeg leste :o)
Ha en fin helg!

Lisbeth sa...

Har du set de flotte PIP stoffer, de er bare seje...:-o)
Det prikkede er fint,et rigtig Emmeline-stof.
Uanset hvad du ender med vil det blive helt efter Emmelines hjerte.
Min vendinde har brugt Green Gate viskestykker på sine stole og det blev supert.
De er jo kraftige og gode,har selv nogen stykker.

Rigtig god weekend fra Lisbeth

Anonym sa...

Hei. Jeg fikk så lyst til å gi deg et tips når det gjelder å male stoler. Det er en forferdelig jobb, både tidsmessig og søle-messig!!! Vi gikk til innkjøp av en bosch malingssprøyte til 1000.- kr og gjett hvem som har malt "alle" møblene sine hvite? :-)Vi har ikke angret på de pengene kan du si. Vi kjøpte den mellomste utgaven, perfekt til å male møbler med... Har du en coop bygg butikk i nærheten, finner du den der! Hilsen Camilla H ;-)

Fru Rosas Hjem sa...

Jeg likte minst det stripete stoffet. Men de to andre var veldig fine:)) Jeg tror kanskje jeg hadde gått for det blå/grå:)) Selv om det med prikker også var veldig fint:))


Du er hjertlig velkommen å melde deg på min give away, Emmeline:))

Stor klem fra AnnElin

Linda sa...

elle melle:) Lykke til:) Ikke enkelt å velge:) Men det blir nok bra uansett, alle kandidatene er gode:) Klem

Anonym sa...

Trekk om i det stoffet du liker best! :) Om det blir for slitt etter et år eller tre, så har du bare et godt påskudd for en liten fornyelse igjen;)

Line fra huset på landet sa...

Jeg ville helt klart ha valgt det stripete stoffet! Det er klassisk, stilrent , lekkert og samtidig synes jeg det passer godt til et spisestuemøblement.Dessuten synes jeg det har en viss gustavinsk stil over seg..hadde vært kanskje enda mer dersom stripene var lyseblå, men.
Prikkete på spisestuemøblement synes jeg kanskje blir litt for! uformelt liksom ;)

Lykke til med valget av stoff:))
God klem fra Line

Fossestua sa...

Selv har jeg valgt å trekke om våre stoler med kjøkkenhåndklær :)Størrelsen på 50x70cm er helt perfekt for stolseter, og så slipper man å sy noe, bare å stifte fast! Lett som en plett :) Kjøpte noen lekre i lin, med oppskrift på Foccacia(huff, husker ikke hvordan det staves) Det ble kjempefint, og for å få stoffet litt lettere å holde rent, brukte jeg en impregnerings-spray på det. Og det beste av alt, ingen har maken :)
Men enig med de fleste her, det prikkete er degt :) Personlig liker jeg mere duse farger, så kan man slå seg løs med farger til blomster, duker og servietter :)
Klem fra Lise

Tante sa...

Selv har jeg trukket om noen stoler med voksduk fra Cath Kidston. Det blå og det grå med hvite prikker du sikkert kjenner til. Det ble veldig bra det.

Tante sa...

Det er en ting jeg lenge har lurt på, hvordan går det med den stakkars pusen, og hvordan har den havnet i et slik situasjon?

Anonym sa...

Hvorfor ikke bruke forskjellige farger som passer til hverandre? :o) Trivelig blogg, humrer hver gang jeg leser den! :o)
Mette

Fru Usken sa...

er veldig svak for det prikkete jeg også... spent på å se hva du ender opp med:)

Anonym sa...

Stripete stoffet! KLART! :D

Laila sa...

Jeg hadde valgt stoffet til venstre, du bør velge det du liker best!

- Rekkehuset - sa...

Hei,
Du trenger vel ikke velge "møbelstoff" på slike stoler? De kler jo så mye bedre et stoff i din stil. Når det gjelder det blå med prikker så synes jeg det er fint, men er det fra Stoff & Stil? Da er dessverre fargen litt for lett å slite bort, men kanskje det hjelper med f.eks. impregnerings spray e.l?

Hilde

Related Posts with Thumbnails